فائزه کاظمی فرد

موضوع تحقیق: بررسی عوامل موثر بر اضطراب در منطقه 4 تهران                                                

                                                           اضطراب                                            

             _________________________________________________________   

              |        |         |            |                 |                       |                   |

          هوش / جنس / سن / محل زندگی / مواد روان گردان / تغییرات جسمی / سن بلوغ


فرضیه 1: افزایش سن که افزایش مسئولیت را به دنبال دارد،باعث افزایش اضطراب در بانوان می شود.

متغیر مستقل: میزان سن

متغیر وابسته: میزان اضطراب

متغیر مداخله گر: ایجاد مسئولیت

متغیر کنترل: جنسیت

میزان سن ____ ایجاد مسئولیت ____ میزان اضطراب


فرضیه 2: زنان در محدوده سنی 35-55 بیش از مردان به دلیل اختلالات خواب از بیماری اضطراب رنج می برند.

متغیر مستقل: جنسیت

متغیر وابسته: میزان اضطراب

متغیر تعدیل کننده: محدوده سنی 35-55

متغیر مداخله گر: ایجاد اختلالات خواب

جنسیت ____ ایجاد اختلالات خواب ____ میزان اضطراب

                                                |

                                    محدوده سنی 35-55


فرضیه 3: زنانی که در بیرون از منزل مشغول به کار هستند،به دلیل مشکلات روانی بیش از زنان خانه دار دچار اضطراب می شوند.

متغیر مستقل: اشتغال به کار

متغیر وابسته: میزان اضطراب

متغیر تعدیل کننده: جنسیت

متغیر مداخله گر: بروز مشکلات روانی

اشتغال به کار ____ بروز مشکلات روانی _____ میزان اضطراب

                                                       |

                                                  جنسیت


فرضیه 4: سطح هوش خردسالان در محدوده سنی 7-3 سال، بر روی اضطراب آنها از درک شرایط مختلف،تاثیر گذار است.

متغیر مستقل: میزان هوش

متغیر وابسته: میزان اضطراب

متغیر تعدیل کننده: گروه سنی خردسال

متغیر مداخله گر: درک و فهم از شرایط

متغیر کنترل: محدوده سنی 7-3 سال

میزان هوش ____ درک و فهم از شرایط _____ میزان اضطراب

                                                     |

                                            گروه سنی خردسال


فرضیه 5: دخترانی که در سن 12-10 به بلوغ می رسند،به دلیل بروز اختلالات هورمونی بیش از سایرین دچار اضطراب می شوند.

متغیر مستقل: بلوغ

متغیر وابسته: میزان اضطراب

متغیر تعدیل کننده: جنسیت

متغیر مداخله گر: بروز اختلالات هورمونی

متغیر کنترل : محدوده سنی 12-10

بلوغ _____ بروز اختلالات هورمونی _____ میزان اضطراب

                                               |

                                           جنسیت

تعاریف مفهومی و عملیاتی:


متغیر 1: اضطراب

تعریف مفهومی: تحرک و موج زدن،جنبیدن و حرکت کردن،تپیدن

تعریف عملیاتی: عملیاتی که رو ذهن تاثیر می گذارد و رفتار و گفتار فرد را دچار اختلال می کند.

بعد 1: ترس 

آیا از اینکه در مکان های شلوغ قرار بگیرید احساس بدی دارید؟

آیا از اینکه تنها بمانید دچار وحشت می شوید؟

آیا سعی می کنید حدالامکان خود را از مکان های تاریک و بسته دور کنید؟


بعد 2: اختلالات خواب

آیا قبل از اینکه به خواب بروید افکار آشفته و پریشان دارید؟

آیا در طول شبانه روز کمتر از 8 ساعت می خوابید؟

آیا خواب های پریشان و کابوس وار دارید؟

آیا برای داشتن یک خواب راحت از داروهای خواب آور استفاده می کنید؟

آیا معمولا در ساعات اولیه ی صبح از خواب بیدار می شوید؟


بعد 3: بیماری

آیا در طول روز دچار تپش قلب می شوید؟

آیا گاه و بی گاه دچار تنگی نفس می شوید؟

آیا در ناحیه قفسه ی سینه ی خود احساس درد و ناراحتی می کنید؟


متغیر 2: مسئولیت

تعریف مفهومی: عهده دار وظایف،اعمال،فعال شدن،سرپرستی،آنچه انسان عهده دار ومسئول آن می باشد.

تعریف عملیاتی: مسئولیتی که افراد در قبال خود و جامعه دارند و همچنین وظایفی که به آنها محول می شود.

آیا فرد مسئولیت پذیری هستید؟

آیا زمانی که اشتباه می کنید مسئولیت آن را می پذیرید و در صدد جبران آن بر می آیید؟

آیا معمولا از سوی دیگران برای انجام یک پروژه در اولویت قرار می گیرید؟


متغیر 3: هوش

تعریف مفهومی: زیرکی،آگاهی،عقل و فهم

تعریف عملیاتی: میزانی از توانایی فرد برای درک و فهم از شرایطی که در آن قرار دارد و چگونگی انطباق خود با آن شرایط


بعد 1: هوش اجتماعی

آیا اولین برداشت شما نسبت به دیگران صحیح است؟

آیا به نظر شما در برقراری ارتباط با دیگران زبان رفتار مهمتر از زبان گفتار است؟

آیا در سپردن نام و چهره ی اشخاص حافظه ی خوبی دارید؟


بعد 2: هوش هیجانی

آیا درک افراد برایتان مشکل است؟

آیا از پیام های غیر کلامی که دیگران برای شما می فرستند به خوبی آگاه می شوید؟

آیا از نظر خودتان در مقابل اتفاقات غیر منتظره به خوبی عمل می کنید؟


بعد 3 : هوش اخلاقی

آیا دیگران شما را فردی رازدار می پندارند؟ 

آیا سعی می کنید از گفتن دروغ پرهیز کنید؟


متغیر 4: بلوغ

تعریف مفهومی : به سر رسیدن،رسیدن به سن رشد،رسیدگی

تعریف عملیاتی: منظور دوره ای است که فرد وارد مرحله ی جدیدی می شود و یک انسان بالغ به حساب می آید.


بعد 1: بلوغ رفتاری

آیا در انجام وظایف خود توانا هستید؟

آیامی توانید به راحتی با همسن و سالان خود ارتباط برقرار کنید؟

آیا دیگران باید به شما بگویند که چه کاری انجام دهید؟

آیا به راحتی تصمیم می گیرید؟

آیا در انجام کارهای خود به طور خودکار عمل می کنید؟


متغیر 5: درک و فهم 

تعریف مفهومی: دریافتن،بدون فاصله بجا آوردن

تعریف عملیاتی : درکی که افراد از محیط اطراف خود دارند و بر روی رفتار و گفتار آنها تاثیر می گذارد.


بعد 1: آگاهی 

آیا سعی می کنید اطلاعات خود را به روز کنید؟

آیا می توانید با افرادی از سنین مختلف به راحتی ارتباط برقرار کنید؟

آیا فردی کنجکاو هستید؟

پیشینه ها

پیشینه تجربی


نتایج یک تحقیق در مورد «فیس‌بوک» : در فیس بوک چه می گذرد!

 

نتایج تحقیقاتی که در ژوئن ۲۰۱۰ بر روی ۱۰۰۰۰ کاربر "فیس‌بوک" صورت گرفت، نشان داد که ۲۵ درصد کاربران تجربه‌ی به‌هم خوردن رابطه از طریق "فیس‌بوک" را دارند و ایمیل یا پیغام تمام شدن رابطه از سوی دیگری را در "فیس‌بوک" دریافت کرده‌اند. از این میان ۲۱ درصد اعلام کرده‌اند که تغییر وضعیت تجرد و تاهل خود را از طریق "فیس‌بوک" اعلام می‌کنند. به گزارش مشرق به نقل از پارسینه "فیس‌بوک" با بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر عضو به محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین شبکه اجتماعی وب تبدیل شده است. تحقیقات مربوط به رفتارهای کاربران "فیس‌بوک" نتایج جالب توجهی را نشان می‌دهد که در زیر برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.


هفته‌ی گذشته، نتایج تحقیقی که در سایت اخبار فن‌آوری "مشبل" منتشر شد نشان داد که ۴۷ درصد کاربران "فیس‌بوک" در صفحه‌ی خود ناسزاگویی می‌کنند. برخی از متخصصان رسانه‌های نوین می‌گویند، شبکه‌های اجتماعی رفتارها و ارزش‌های اجتماعی و فردی افراد را به تدریج تغییر داده و فرهنگ اجتماعی افراد را بازتعریف می‌کنند. برخی از نکته‌ها‌ی جذابی را که طی آمارگیری‌ها و تحقیقات درباره‌ی رفتار و عادات کاربران "فیس‌بوک" به دست آمده با هم مرور می‌کنیم:

آمریکایی‌ها دوست ندارند با رئیس خود در "فیس‌بوک" دوست شوند

تحقیقات نشان می‌دهد ۵۶ درصد کاربران آمریکایی "فیس‌بوک" تمایلی ندارند با رئیس خود در این شبکه اجتماعی دوست شوند و معتقدند دوستی فیس‌بوکی با رئیس، از لحاظ اجتماعی قابل قبول نیست. در تحقیقی که بر روی ۱۰۰۰ کاربر "فیس‌بوک" صورت گرفته است، ۵۶ درصد گفته‌اند، با این‌که روز به روز زندگی مجازی و واقعی آن‌ها بیشتر به هم نزدیک شده و فعالیت‌های واقعی‌شان در دنیای مجازی انعکاس می‌یابد، با این‌حال ترجیح می‌دهند م‌چنان محیط کار و زندگی سایبری خود را از هم جدا و دور نگه دارند و همکاران و به ویژه رئیس خود را به دنیای حضور مجازی خود راه ندهند.

در همین تحقیق ۶۲ درصد گروه تحقیق اعلام کرده‌اند، فکر می‌کنند برای یک رئیس اصلا شایسته نیست که برای کارمندان خود درخواست دوستی بفرستد.

لینک‌های درباره رابطه جنسی ۹۰ درصد بیشتر از سایر لینک‌ها هم‌خوان می‌شوند

بالاخره مدیران شبکه‌ی اجتماعی "فیس‌بوک" تایید کردند که لینک‌های مربوط به رابطه‌ جنسی بیش از هر تبلیغ دیگری مشتری جلب می‌کند و خریدار دارد. دان زارلا، یک متخصص رسانه نیز که بیش از ۱۲۰۰۰ لینک در «فیس‌بوک» را مورد بررسی قرار داده است، می‌گوید که نتایج تحقیقات‌اش نشان می‌دهد لینک‌هایی که درباره‌ی روابط جنسی باشد، ۹۰ درصد بیش از لینک‌های دیگر هم‌خوان می‌شود و توجه کاربران این شبکه‌ی اجتماعی را جلب می‌کند.

نتایج تحقیقات دان زارلا هم چنین نشان می‌دهد که لینک‌های اخبار مثبت بیش از اخبار منفی هم‌خوان شده و توجه‌برانگیز است.

کاربرانی که در رابطه هستند، از کاربران مجرد خوشحال‌ترند

در فوریه ۲۰۱۰، "فیس‌بوک" استاتوس‌های کاربران در روز ولنتاین را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. "فیس‌بوک" مبنا را نوشته‌های کاربران درباره این روز در صفحه‌ی خود قرار داده بود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که کاربرانی که در بخش اطلاعات خود اعلام کرده‌اند که در رابطه هستند، نوشته هایی با لحن مثبت‌تر و شادتری درباره‌ی این روز در مقایسه با کاربران مجرد نوشته‌اند. از قرار رابطه، آدم‌ها را خوشحال‌تر می‌کند.

کاربران روز به روز بیشتر از طریق "فیس‌بوک" رابطه‌های خود را به‌هم می‌زنند

نتایج تحقیقاتی که در ژوئن ۲۰۱۰ بر روی ۱۰۰۰۰ کاربر "فیس‌بوک" صورت گرفت، نشان داد که ۲۵ درصد کاربران تجربه‌ی به‌هم خوردن رابطه از طریق "فیس‌بوک" را دارند و ایمیل یا پیغام تمام شدن رابطه از سوی دیگری را در "فیس‌بوک" دریافت کرده‌اند. از این میان ۲۱ درصد اعلام کرده‌اند که تغییر وضعیت تجرد و تاهل خود را از طریق "فیس‌بوک" اعلام می‌کنند.

البته بیشتر شرکت‌کنندگان در این تحقیق مردان بوده‌اند و فقط ۹ درصد زنان گروه تحقیق از طریق "فیس‌بوک" رابطه‌های خود را تمام می‌کنند.

اکثر زنان تجربه‌ی آزار و رنجش از دوستان "فیس‌بوکی" خود دارند

در تحقیقی که در ماه مارس گذشته درباره‌ی آمار خشونت نسبت به زنان در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت، ۸۵ درصد زنان اعلام کردند که لااقل یک‌بار تجربه‌ی آزار کلامی از سوی دوستان خود در "فیس‌بوک" را دارند. ۶۳ درصد هم اعلام کرده‌اند که دوستان آن‌ها مدام در این شبکه‌ی اجتماعی غر می‌زنند و میزان شکوه و گلایه در این شبکه‌ی اجتماعی بالاست.

آن‌ها که چندان از حریم شخصی و کنترل بر صفحه‌ی فیس‌بوک خود سر در نمی‌آورند

نتایج تحقیقی در ژوئن ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که از هر چهار زن خانه‌دار، یکی از آن‌ها کنترلی بر صفحه‌ی "فیس‌بوک" خود اعمال نمی‌کند و با شیوه‌های مدیریت صفحه و حق دسترسی دوستان‌اش بر صفحه‌ی خود آشنا نیست. البته نباید از یاد برد که ۷۵ درصد زنان خانه‌دار از سطح دانش نسبتا خوبی از شبکه‌های اجتماعی برخوردارند.

به گزارش دویجه وله همین تحقیق نشان می‌دهد که ۲۶ درصد کاربران عکس‌های کودکان خود را بدون اعمال هیچ کنترل و محدودیتی در "فیس‌بوک" به اشتراک می گذارند و به حق حریم شخصی کودک پایبند نیستند.

والدینی که برای بچه‌های خود درخواست دوستی "فیس‌بوکی" می‌فرستند

نتایج تحقیقات متخصصان رسانه نشان داده است، وقتی صحبت از اضافه کردن فرزندان به لیست دوستان "فیس‌بوکی" است، والدین نظرات متفاوتی دارند. ۴۸ درصد آن‌ها معتقدند که بهتر است برای فرزندان خود در این شبکه اجتماعی هم درخواست دوستی بفرستند، بقیه گروه تحقیق اعلام کرده‌اند که به نظرشان دوستی با بچه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی عجیب است و گاه می‌تواند آن‌ها را معذب کند.

والدین درباره سن عضویت بچه‌ها در "فیس‌بوک" هم نظرات متقاوتی دارند. بنا به قوانین "فیس‌بوک" نوجوانان از سن ۱۳ سالگی می‌توانند به عضویت این شبکه اجتماعی درآیند. این در حالی است که در عمل تعداد قابل توجهی کودکان زیر این سن نیز عضو این شبکه اجتماعی هستند. ۲۶ درصد والدین اعلام کرده‌اند به‌نظرشان سن مناسب برای عضویت فرزندان‌شان در "فیس‌بوک" بالای ۱۸ سال است. ۳۶ درصد گفته‌اند بین ۱۶ تا ۱۸ سالگی را سن مناسب می‌دانند و فقط ۸ درصد اعلام کرده‌اند که به نظرشان عضویت بچه‌های زیر ۱۳ سال در این شبکه اجتماعی بلامانع است.

"فیس‌بوکی‌ها" نیم‌نگاهی هم به پروفایل آدم‌های رابطه‌های قبلی‌شان دارند

در تحقیق ماه ژانویه وب‌سایت "یو تانگو" نتایح نشان داد که ۴۸ درصد کاربران "فیس‌بوک" پروفایل‌های همسر یا دوست‌ قبلی خود را در این شبکه‌ی اجتماعی و دیگر شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند و عکس‌ها و اطلاعات آن‌ها را چک می‌کنند. پیش از این کارشناسان رسانه هشدار داده بودند که یکی از خطرات بالقوه شبکه‌های اجتماعی می‌تواند همین در دسترس بودن آدم‌های رابطه‌های قبلی باشد.

 

lastfitnah.blogsky.com

 

پیشینه نظری

نظریه میلگرام چه بود؟

یکی از جالبترین نظریه‌هایی که تا کنون در حوزه علوم اجتماعی و آماری مطرح شده، نظریه شش درجه جدایی (six degrees of separation) است. طبق این نظریه، هر دو انسانی بر روی کره زمین، حداکثر یک رابطه درجه شش با هم دارند. یعنی حداکثر توسط پنج حلقه واسطه به یکدیگر متصل هستند.

  http://www.onlinesna.com/wp-content/uploads/Six_DoS.bmp

اولین بار حدود هشتاد سال پیش، یک نویسنده مجارستانی (کارینتی) نظریه شش درجه جدایی را مطرح نمود که مورد توجه چندانی قرار نگرفت. بعدها که ریاضیدانان و جامعه شناسان روی آن کار کردند پیشرفت‌هایی صورت گرفت و نهایتا یک جامعه‌شناس آمریکایی، استنلی میلگرام، سعی کرد با ارائه نظریه «دنیای کوچک» همان مفهوم را برساند.

در آزمایشی که برای آزمون نظریه استنلی میلگرام طراحی شد، که این آزمایش به عنوان یکی از اولین تلاشها در پایه‌گذاری تحلیل شبکه اجتماعی در کتاب تحول تحلیل شبکه معرفی شد) طرح شده است، برای آزمایش اینکه میان هر فرد در جهان تا فردی خاص در نقطه‌ای دیگر از جهان چند حلقه‌ی ارتباطی وجود دارد نامه‌ای به سه فرد در ایالات متحده آمریکا داده شد و از آنها خواسته شد که این نامه را به یک نفر خاص در ایالت ماساچوست (که او را نمی‌شناسند) برسانند. یکی از این افراد یک لوله‌کش، دیگری یک راننده اتوبوس و سومی یک مربی رقص باله بود، و طریقه اجرا بدین صورت بود که از آنها خواسته شد پیغام را به چند نفر از دوستان خود که احتمال بیشتری می‌دهند که فرد مورد نظر را بشناسند، بفرستند و از آنها هم بخواهند که همین کار را تکرار کنند. از میان این سه نامه دو تای آنها به مقصد و فرد مورد نظر رسید که هر کدام از آنها با ۵ حلقه ی ارتباطی از فرد مبدا به فرد مقصد منتقل شد و نتیجه‌ی این آزمایش که در موارد دیگری در نقاط دیگر دنیا نیز طی آزمایشهای بعدی مورد آزمون قرار گرفت، طرح نظریه‌ی دنیای کوچک (Small World) و شش درجه‌ی جدایی بود. نتیجه‌ی آزمایش این دو نظریه این بود که حلقه‌های بسیار کوتاه و کم‌تعدای از آشنایی قابل شناسایی است. و دیگر اینکه افراد قادر هستند این حلقه‌های کوتاه را فقط با استفاده از اطلاعات محلی و با بهره‌گیری از ارتباطات خود در محدوده‌ی زندگی خودشان پیدا کنند.

  http://www.onlinesna.com/wp-content/uploads/milgram-300x225.png

حال در تحقیقی جدید که بر روی برخی از اعضای فیس بوک انجام شده است این نظریه به چالش کشیده شده و ادعا شده است که این ۶ درجه‌ی جدایی در فیس بوک  به ۴٫۷ تقلیل یافته است و می‌توان مسیرهایی کوتاه‌تر و حلقه‌هایی کوتاه‌تر برای انتقال اطلاعات، دانایی و موارد مختلف از فردی به فرد دیگر یافت.

البته به این تحقیق بلافاصله پس از طرح انتقاداتی نیز وارد شده است، از آن جمله این که نمونه‌ی افراد بررسی شده فقط اعضای فیس بوک بوده‌اند و شاید بتوان گفت قابلیت تعمیم به تمامی افراد دنیای بیرون که برخی از آنها پروفایل فیس بوک ندارند، را ندارد. از طرف دیگر این افراد از ارتباطات و حلقه‌های ارتباطی خود در شبکه اجتماعی مجازی فیس بوک استفاده کرده‌اند که باز هم این سوال طرح می‌گردد که ممکن است در دنیای واقعی افراد به این حلقه‌های ارتباطی با این تعداد کم دسترسی نداشته باشند و نتوانند موارد مبادله شده را با این تعداد ۴٫۷ به نقطه‌ای و فردی دیگر در شبکه ارتباطات خود برسانند.

 

نظریه                                                                                                         Social Circles

 

Social Circles یا حلقه های اجتماعی ایده ای بود که توسط پل آدامز – کارمند اسبقگوگل و فعلی فیس بوک – مطرح شد ، پل آدامز در ایده ی حلقه های اجتماعی این موضوع را مطرح کرد که در زندگی واقعی شما هیچگاه شبکه ای مشابه فیس بوک ندارید و دوستان و اطرافیان شما حتما رد یکی از گروه هایی که شما در ذهن خود ایجاد کرده اید قراردارد، شما اطرافیان خود را در گروه های مختلفی مانند فامیل ، دوست نزدیک ، همکلاسی ، همکار تقسیم بنده کرده اید. 

 

پل آدامز این موضوع را مطرح کرد که با توجه به اینکه باید شبکه های اجتماعی به زندگی واقعی نزدیک شوند پس باید ساختار شبکه به گونه ای باشد که به زندگی واقعی افراد نزدیک باشد.

پل آدامز در کتاب خود با عنوان Social Circle که در زمان حضورش در بخش Social Research User Experience نوشته شد این موضوع را مطرح کرد که باید ساختار شبکه های اجتماعی به گونه ای باشد که هر فرد در زمان اضافه شدن به گروه دوستان در یک گروه قرار گیرد، با این تعریف پل آدامز تعریف Social Circle به مفهوم دسته بندی دوستان اضافه شد و می بایست هر فرد به محض اضافه شدن در یک حلقه قرار گیرد

پل آدامز معتقد که در حلقه افراد مفهمومی به اسم دوستان عمومی ( Public ) وجود ندارد که همه دوستان در یک گروه عمومی قرارداشته باشند
حلقه های اجتماعی و به اشتراک گذاری محتوا
پل آدامز معتقد که با توجه به اینکه نوع ارتباطات در شبکه های اجتماعی می بایست مرزبندی بشه و نوع محتوایی که برای کاربران ارسال میشه باید با توجه به حلقه مورد نظر براشون ارسال بشه، درصد کمی محتوا وجود داره که ممکنه به صورت عمومی ارسال شود.

 

منابع استفاده شده:

·         کتاب تحول تحلیل شبکه اجتماعی، لینتون سی فریمن

·         فایل ارائه خانم مریم فاضل زرندی

·         مطلبی که رینگولد در گوگل پلاس به اشتراک گذاشته است

·         شش درجه جدایی، علیرضا عباسی

                                                                                       ندا دادارصفت

اصلاحيه پيشينه ها فاطمه خليل الهي

پيشينه تجربي:

آقاي اميرطيبي در مقاله خود به مشكلات رايج كودكان پيش فعال اشاره ميكند كه عبارت است از: كه مشكلات اجتماعي/تحصيلي/شناختي/هوشي/هيجاني/عاطفي/اختلال سلوك/يادگيري واختلال مصرف مواد را شامل مي شود كه اين افراد در مشكلات اجتماعي روابط شخصي وزناشويي ودوستي وشغلي پايداري ندارند وبا اين طيف از عوارض خيلي وقتها با تيك/افسردگي و وسواس و... روبهرو مي شوند.

برطبق گفته آقاي طيبي يكي از مشكلات كودكان پيش فعال مشكلات عاطفي ميباشد كه باعث بروز انواع مشكلات اجتماعي در روند زندگي آنها مي شود. نظر شخصي: مشكلات عاطفي در خانواده ها بيشتر حائز اهميت است وجاي بحث دارد.

منبع:

www.rcnrc,com

پيشينه نظري:

 نظريه بيوفيزيكي ميگويد رفتارهاي عاطفي كودكان ريشه در طبيعت آنان دارد واز طرفي اگوزين در دهه 1980 مهمترين زمينه هاي بيوفيزيكي در وضعيت قبلي ژنتيكي مانند نارسائيهاي بيوشيميايي وكمبود تغذيه دانست.

طبق نطريه بيوفيزيكي كه رفتارهاي عاطفي كودكان ريشه در طبيعت دارند همانطور كه اگوزين عوامل بيوفيزيكي را نارساييهاي بيوشيميايي وكمبود تغذيه دانست مي توانيم بگوييم كمبود برخي از مواد مغذي در دوران بارداري مي تواند بر اختلالات رفتاري فرزندان اثر بگذارد.

منبع:

hyperclubz.com

اصلاحيه بيان مسئله فاطمه خليل الهي

موضوع:تاثير به كارگيري بازاريابي دهان به دهان نسبت به ساير بازاريابي ها درفروش محصولات آرايشي شركتmy درسال91-90

بيان مسئله:هدف از اين تحقيق بررسي ميزان تاثير بازاريابي دهان به دهان بر فروش محصولات يك شركت نسبت به ساير بازاريابي ها از قبيل:بازاريابي سبز/بازاريابي عصبي و... ميباشد واينكه اين نوع از بازاريابي تا چه حد مورد قبول شركت ها جهت به كارگيري از آن ميباشد. ضرورت اين تحقيق ارائه راهكارهايي مناسب در انتخاب روش بازاريابي با توجه به نوع محصول شركت ميباشد.

1-آيا بازاريابي دهان به دهان به تنهايي براي بخش بازاريابي يك شركت كافي است؟

2-آيا بازاريابي دهان به دهان فقط به صورت حضوري صورت ميگيرد؟

3- انواع روش هاي بازاريابي دهان به دهان چيست؟

4-آيا اجراي بازاريابي دهان به دهان به تخصص خاصي نياز دارد؟

5-كدام يك از روش هاي بازاريابي دهان به دهان اعم از:حضوري يا اينترنتي اثرگذارتر است؟

موضوع:عوامل موثر در پيش فعالي كودكان در سال91-90در منطقه5 تهران

بيان مسئله:ضرورت: امروزه به دليل افزايش تعداد كودكان پيش فعال و دغدغه اي كه براي والدين در نحوه برخورد با اين كودكان پيش آمده نياز به اين تحقيق ضرورت يافته است هدف از اين تحقيق بررسي عوامل موثر در بوجود آمدن كودكان پيش فعال وجلوگيري از تولد آنها ميباشد.

1-آيا عوامل ژنتيكي باعث بوجود آمدن كودكان پيش فعال مي شود؟

2- آيا تغذيه مادر در دوران جنيني بر پيش فعالي كودك اثر مي گذارد؟

3-نحوه برخورد والدين با كودكان پيش فعال چگونه بايد باشد؟

4-آيا مكانهايي براي آموزش به خانواده ها در برخورد با كودكان پيش فعال وجود دارد؟

5-آيا پيش فعالي توهمي است كه به دليل توجه زياد خانواده به فرزندان شكل گرفته است؟

اصلاحيه موضوعات فاطمه خليل الهي

1-تاثير تبليغات صوتي وتصويري برميزان فروش خميردندان كرست درسال91

هدف از اين تحقيق بررسي ميزان تاثير تبليغات صوتي وتصويري برروي افراد جامعه براي خريد يك كالا ميباشد.

2-تاثير اعتياد مادر به هنگام بارداري بر رشد جنين درسال89 در جنوب تهران

امروزه به دليل زياد شدن اعتياد در زنان مي خواهيم تاثيراتش بر رشد جنين بررسي كنيم واينكه بارداري ايا ميتواند انگيزه اي براي ترك اعتياد زنان باشد.

3-عوامل موثر در پيش فعالي كودكان در سال 91-90 در منطقه5 تهران

هدف از اين تحقيق بررسي دلايل وعوامل موثر در تولد كودكان پيش فعال است و آگاهي افراد جامعه از اين دلايل براي جلوگيري از تولد كودكان پيش فعال است.

4-تاثير به كارگيري بازاريابي دهان به دهان نسبت به ساير بازاريابي ها در فروش محصولات آرايشي شركت myدرسال 91

هدف از اين تحقيق بررسي تاثير بازاريابي دهان به دهان كه به صورت حضوري انجام ميگيرد نسبت به ساير بازاريابي ها بر فروش محصولات ارايشي مي باشد.

5-تاثير كلاس هاي فوق العاده رياضي بريادگيري دانش آموزان مدرسه راهنمايي سوده درسال 85

هدف:بررسي برگزاري اين كلاس ها كه توسط خود معلمان تشكيل ميشود بر ميزان يادگيري دانش آموزان مي باشد.

مرجان جباربابائی - پیشینه نظری و پیشینه تجربی

موضوع : بررسی اثرات مخرب زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه بر زندگی هم وطنان ساکن اطراف این دریاچه

پیشینه نظری:

در چند سال گذشته، درباره زمینه ها و پیامدهای تخریب محیط زیست کشور، خشکیدن دریاچه ارومیه و نتایج آن، نوشته های بسیار با رویکردهای مختلف در قالب طرح، کتاب و مقاله انتشار یافته است. از آن میان می توان به «جایگاه محیط زیست در قوانین برنامه ای پس از انقلاب در ایران»، نوشته فرهاد دبیری و مجید عباس پور در فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست (1385)، «تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط زیست برای نسل جوان آینده»، اثر ناصر محرم نژاد و عمران حیدری در فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست (1385)، «مقدمه ای بر ژئوپلیتیک زیست محیطی» نوشته یوسف زین العابدین و حمیدرضا پاک نژاد در فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست (1386)، مقاله «تخریب محیط زیست، مانعی در برابر توسعه پایدار» نوشته علی احمدی و علی حاجی نژاد در مجموعه مقالات چهارمین کنگره جغرافی دانان جهان اسلام (1389)، «اثر تغییر اقلیم بر دریاچه ارومیه»، نوشته علیرضا دائمی، فصلنامه کندوج (1388) و «برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه» استانداری آذربایجان شرقی (1389) اشاره کرد.

پس روی و خشکیدن دریاچه ارومیه:

گسترش سد سازی بر روی روخانه های ورودی دریاچه ارومیه به همراه تغییرات اقلیمی، کاهش بارش، خشکسالی پیاپی، استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی و عدم استفاده از روش ها و الگوهای کشت مدرن، زمینه پس روی و خشکیدن تدریجی دریاچه را از سال 1376 فراهم کرده است. سهم آب ورودی به دریاچه ارومیه از رودهای استان آذربایجان غربی 85درصد و رودهای استان آذربایجان شرقی، 15درصد است. عوامل موثر بر کاهش سطح آب دریاچه ارومیه را می توان در چهارچوب عوامل طبیعی (بارش، جریان رودها، تبخیر و دما) و عوامل انسانی تبیین کرد:

عوامل طبیعی :

بر پایه آمار بارش 58 سال، تغییرات میزان بارش سالانه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا سال آبی 73-74 ، برابر با 381 میلی متر بود که تغییر محسوسی در آن مشاهده نمی شود. طی سالهای آبی 73-74 تا 87-88 (دوره پانزده ساله) ، مقدار یاد شده به 305 میلیمتر فرو می کاهد. به عبارتی حدود 20درصد نسبت به آمار گذشته کاسته شده است. بی گمان کاهش بارش با کاهش آورد رودها همبستگی بالایی دارد. حجم کل ورودی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه معادل 381 میلیمتر بود که در دوره پانزده ساله بعدی، مقدار یاد شده به 305 میلیمتر فرو می کاهد. به عبارتی حدود 20درصد نسبت به آمار گذشته کاسته شده است. بی گمان کاهش بارش با کاهش آورد رودها همبستگی بالایی دارد که این کاهش بارش نسبت به سال آبی 85-86 حدود 82درصد و نسبت به میانگین دراز مدت حدود 84 درصد کاهش نشان می دهد (گزارش شرکت سهامی آب آذربایجان غربی)

به دلیل خشکسالی شدید میان سالهای آبی 73-74 تا 87-88 بارش سالانه کمتر از میانگین عادی بود، دیگر آنکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی این دوره به طور میانگین 2درجه گرم تر شده است (محمد ولی،1389 :9). از آنجا که میزان تبخیر نسبت مستقیم با دما دارد، نگاهی به میانگین آمار ارتفاع تبخیر، نشان دهنده افزایش میانگین دراز مدت تبخیر است. افزایش دما و به تبع آن تبخیر، روند کاهش سطح دریاچه ارومیه را تشدید می کند و موجب افت کیفیت آب و برداشت ناپذیری آن در چاه های حاشیه دریاچه می شود. در نتیجه، بیش از نیمی از دریاچه ارومیه خشکیده است که 70درصد این وضعیت را ناشی از تغییرات اقلیمی ارزیابی کرده اند (دائمی ، 1388 :22) .

عوامل انسانی:

چنانچه ساخت سازه های آبی در قالب سد و بند، توسعه منابع آب بدون استفاده از سدها (آب های زیرزمینی، برداشت های مستقیم از رودخانه ها و مانند آن) ، برداشت از آب های سطحی برای جبران اثرات خشکسالی، در حدود 3میلیارد متر مکعب در طی دور خشکسالی بزرگ و نیز برداشت از منابع آب زیرزمینی فراتر از توان تعادلی و در نتیجه، کاهش ورودی به دریاچه از طریق تغذیه زیر سطحی، گسترش کشاورزی، ساخت پل میانگذر و چند تکه شدن دریاچه و استفاده غیراصولی از آبهای زیرزمینی، از عوامل انسانی پس روی و خشکیدن دریاچه ارومیه به شمار آید، در قیاس با عوامل طبیعی ، نزدیک به 30 درصد کاهش سطح دریاچه ارومیه، متأثر از عوامل انسانی بوده است (دائمی، 1388 :22 و استانداری آذربایجان غربی: www.ostan-as.gov.ir )

پیامدهای پس روی دریاچه ارومیه:

دریاچه ارومیه، به عنوان بزرگترین دریاچه ایران و دومین دریاچه شور دنیا، بر اثر عوامل انسانی و طبیعی، در حال پس روی و خشکیدن است که نتایج آن در قالب افزایش میزان شوری آب دریاچه، پیدایش شوره زاری به وسعت 150 هزار هکتار، کویری شدن و شوری خاک، خشکیدن قنات ها، تضعیف کشاورزی و دامداری منطقه، تضعیت گردشگری، نابودی زنجیره حیات و بسیاری ویژگیهای زیستی آن، مرگ و میر پرندگان، اختلال در گذر شناورهای دریایی و چسبیده شدن جزایر 9گانه پارک ملی که محل زادآوری گونه های مهم پرندگان مهاجر به شمار می رود، نمود یافته، به گونه ای که با خشکیدن این دریاچه و آشکار شدن 8 میلیارد تن نمک موجود در زیر آن، خطر جدی به ساکنان استان های همجوار وارد می شود و با پراکنده شدن نمک ها، بیش از ده میلیون انسان، طبیعت، تحصیل، آموزش، بهداشت، کارخانه و صنعت آسیب خواهد دید و از میان خواهد رفت. باتوجه به کاهش 6متری آب دریاچه طی  دهه اخیر، درصورت تداوم روند کنونی، دریاچه تا ده سال آینده می خشکد و پیامد آن، افزایش سطح خشکی های نمکین و شور در منطقه، وزش بادهای تند و گرم به ویژه در تابستان و پاییز است که به مرور زمین های کشاورزی و مرغوب منطقه، به ویژه دشت های حاصلخیز مراغه، بناب و تبریز در استان آذربایجان شرقی، به سمت شور شدن و در نهایت، کویری شدن پیش می روند (زمانی و اکبری و ملکی،1389). در این حالت تولیدات کشاورزی و معیشت ساکنان آن آسیب جدی خواهد دید. به یاد داشته باشیم  بیش از 36 شهر و 3150 روستا با جمعیتی نزدیک به 5میلیون نفر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه سکونت دارند که در این میان، بیش از 60درصد ساکن روستا هستند که معیشت عمده آنها در بخش کشاورزی و دامداری است (برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه، 1389 :20).

پس به نوعی زیست آنها با وضعیت اکولوژیک منطقه پیوند دارد و هرگونه تحول در اوضاع بوم شناسی منطقه، مفهوم امنیت را در ابعاد مختلف (اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی) آن متأثر خواهد ساخت. دیگر آنکه، در سال های عادی که معمولا مجموع برداشت از منابع آب در سطح حوزه آبریز، بیش از 4700 میلیون متر مکعب است، نزدیک به 94درصد آن، صرف فعالیت های کشاورزی می شود که از این مقدار، بیش از 64درصد از کل آب مصرفی از منابع آب سطحی و باقی مانده از آب های زیرزمینی تأمین می شود. با این حال شمار زیادی طرح توسعه منابع آب برای تأمین نیازهای آبی فزاینده منطقه در حال اجرا هستند یا طرح ریزی و مطالعه شده اند که تا دو دهه آینده اجرا خواهند شد. از این رو، انتظار است تا سال 2012، سالانه بیش از 6میلیارد متر مکعب از منابع آب حوزه آبریز دریاچه مورد بهره برداری قرار گیرد که نزدیک به 90درصد آن صرف مصارف کشاورزی خواهد شد. این وضعیت به کاهش 25درصدی جریان های ورودی به دریاچه در قیاس با اوضاع کنونی خواهد شد (برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه، 1389 :20). بر پایه گفته های معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد، پیامدهای خشکیدن دریاچه ارومیه تنها به ایران محدود نمی شود و مردم منطقه را با مشکل روبه رو می کند. به گفته او، اگر دریاچه ارومیه خشک شود، پیامدهای این خشکی نه تنها برای ایرانیان که در حواشی دریاچه ارومیه زندگی می کنند، بلکه برای کشورهای منطقه نیز فاجعه بار است و ممکن است کابوس دریاچه آرال، این بار برای ارومیه تکرار شود. (www.khabaronline.ir )

پیشینه تجربی:

چندی پیش در یکی از بخشهای خبری اخباری مبنی بر خشک شدن کامل دریاچه هامون و نابودی اکوسیستم موجود در این دریاچه منتشر شد. مهمترین رود تأمین کننده آب این دریاچه، رودخانه هیرمند است که سرچشمه آن کشور افغانستان می باشد. تا پیش از این دولت ایران موظف بود جهت ورود آب از کشور افغانستان به ایران سالانه مبلغی را به دولت افغانستان پرداخت کند، اما پس از اینکه ایران از پرداخت این هزینه امتناع کرد، افغانستان نیز از ورود آب به داخل مرز ایران جلوگیری کرد که این مسئله باعث خشکیدن دریاچه هامون شد. تصاویری که در اثر خشک شدن این دریاچه در سایت های خبری منتشر شده عمق این فاجعه زیست محیطی را نشان می دهد. شن و ماسه ای که در اثر وزش باد به اطراف پراکنده می شود مشکلات اساسی را برای ساکنین منطقه بوجود آورده است.

حال باتوجه به اینکه وسعت دریاچه ارومیه حدود 12برابر دریاچه هامون بوده و نیز با توجه به این نکته که این دریاچه یک حوزه آبریز نمکی می باشد، عوارض مخرب زیست محیطی ناشی از خشک شدن آن یک فاجعه گسترده را در حوزه ای وسیع بوجود خواهد آورد. فاجعه ای که نه تنها داخل مرزهای ایران که کشورهای همسایه را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. عوارضی که جبران آن تا صدها سال امکان پذیر نخواهد بود.

منابع:

1-      نسبت ژئوپلیتیکی امنیت زیست محیطی و توسعه پایدار؛ مطالعه موردی دریاچه ارومیه (مراد کاویانی راد . 1390)

2-      بررسی مشکل زیست محیطی دریاچه ارومیه از منظر حقوق بین الملل محیط زیست ( حجت سلیمی ترکمانی . 1390)

 

مرجان جباربابائی - بیان مسأله، هدف ، ضرورت ، سوالات تحقیق

موضوع : بررسی اثرات مخرب زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه بر زندگی هم وطنان ساکن اطراف این دریاچه

بیان مسئله: طی چند دهه گذشته ، بر اثر نوسانات اقلیمی محیط زیست کشور به شدت دچار مشکلاتی شده است. نتیجه این نوسانات اقلیمی، طی چند دهه گذشته، در قالب خشکسالی های پیاپی ، فرونشست زمین، آلودگی هوای شهرها، خشکیدن تالاب ها و زیست گاههای پایین دست سدها، کوچ روستاییان به شهرها، اسکان غیر رسمی و افزایش بزهکاری و مانند آنها می باشند.

در این میان، حوضه دریاچه ارومیه، دست کم طی یک دهه گذشته، با خشکسالی ها و کم بارشی های پیاپی روبرو بوده است. همچنین این حوضه، پهنه ساخت انواع سازه های آبی در قالب سد، بند و پل قرار گرفته است. سدهای مذکور، بدون توجه به خشکسالی های متعدد و حقآبه دریاچه، ساخته شده اند و از این رو، گسترش کشاورزی در نواحی فرادست رودها را به دنبال داشته است. نتیجه آنکه، براثر عوامل طبیعی و انسانی، این رونق و شکوفایی در فرادست، به خشکیدن تدریجی دریاچه انجامیده است که نتایج آن در چند سال آینده، در قالب آشفتگی بنیادهای زیستی منطقه، سکونت گاه های شهری و روستایی، شوری زمین های زراعی و پدیدار شدن یکی از کانون های ریزگرد ساز در شمال غرب کشور، نمود خواهد یافت.

هدف: هدف از این تحقیق برشمردن عوارض نامطلوب زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه و ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از پیش روی و کنترل این معضل می باشد.

ضرورت: از آنجا که خشکی این دریاچه عوارض جبران ناپذیر اجتماعی، اقتصادی را به دنبال داشته و سلامتی مردم این ناحیه را در معرض خطر قرار می دهد، اقدام فوری و اساسی در خصوص حل این معضل می بایست در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

سؤالات:

1-      با خشک شدن دریاچه چه خطرهایی ساکنان اطراف این منطقه را تهدید می کند؟

2-      نقش کشاورزان در کاهش سطح آب دریاچه چیست؟

3-      مسئولین دولتی چه نقشی در جلوگیری از کاهش سطح آب دریاچه دارند؟

4-      نابودی اکوسیستم دریاچه ارومیه چه عوارضی را به دنبال دارد؟

5-      چه راهکارهایی برای افزایش سطح رودخانه های تأمین کننده آب دریاچه وجود دارد؟

 


موضوع : بررسی ارتباط بین انجام فعالیتهای ورزشی و سلامتی جسم و روان افراد

بیان مسئله: حفظ سلامتی بدن، روز به روز، اهمیت بیشتری می یابد. با توجه به رشد جمعیت در شهرها و نیز گسترش صنعت در جوامع مختلف، ضرورت پرداختن به ورزش و روی آوری به تفریحات سالم، بیشتر از پیش می شود. در حال حاضر، دولتمردان و اصولا مردم دنیا، بر این اندیشه اند که جامعه یی سالم و مردمانی سالم داشته باشند، تا با برخورداری از توانایی های کافی، گامهای موثری در پیشرفت علوم مختلف و صنعت و تکنولوژی بردارند.

آنگونه که علم پزشکی به اثبات رسانده است، ورزش باعث می شود  جریان خون در بدن بیشتر شود و نیز سموم حاصل از سوخت و ساز بدن، از سلولها وارد جریان خون شده، به سرعت دفع شوند و کلیه ها و کبد بطور منظم و مرتب کار کنند. ورزش، دلیلی است بر جذب بیشتر اکسیژن به وسیله شش ها، رفع سریعتر و هرچه بیشتر ماده یی سمی به نام گاز کربنیک و فعالیت منظم غدد مترشحه داخلی.

همچنین فعالیت ورزشی باعث می شود که فعالیت مغز، به طور محسوسی تقویت شود و از اختلالات آن جلوگیری به عمل آورد.

ورزش زمینه دستیابی به اکسیژن را برای اعضای بدن و به خصوص مغز فراهم می آورد، اکسیژن باعث زدودن تنبلی و سستی و بی حالی از بدن می شود و دوری از این عوارض، سلامتی انسان و جامعه را تضمین می کند.

هدف: هدف از این تحقیق افزایش آگاهی در خصوص فواید انجام حرکات منظم و روزانه ورزشی و راهنمایی درخصوص چگونگی انتخاب و انجام حرکات ورزشی است.

ضرورت: با ماشینی شدن زندگی و کاهش فعالیتهای بدنی، بیماریهای مختلف از جمله افسردگی، چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و ... گریبان افراد را به خصوص در جوامع شهری و صنعتی گرفته و حیات آنها را در معرض خطر قرار داده است. لذا آگاهی رسانی درخصوص فواید ورزش و فعالیتهای بدنی ضرورت پیدا می کند تا با این کار جوامع را از بیماریهای مختلف و آسیب های جسمی و روانی ناشی از آن برهانیم. 

سؤالات:

1-      با کاهش فعالیتهای ورزشی چه بیماریهایی جسم و روان افراد تهدید می کند؟

2-      تأثیر ورزش بر سازمانهای بدن (قلب، عروق، اعصاب، مفاصل و ...) چیست؟

3-      آیا توصیه به انجام حرکات سنگین ورزشی برای کسانی که در شروع راه انجام فعالیت ورزشی هستند مفید است؟

4-      ارتباط بین انجام فعالیت ورزشی، اکسیژن رسانی بیشتر به اندامها (به خصوص مغز) و عملکرد این ارگان ها چیست؟

5-      چگونه می توان فرهنگ ورزش همگانی را در جامعه به وجود آورد؟ 

اصلاحیه  2موضوع انتخابی+سوال

1-    تاثیر شبکه های اجتماعی اینترنتی  بر رفتار جوانان 20تا 30 سال محل بهشتی (تهدیدات و فرصتها)

بیان مسئله: شبکه اجتمای اینترنتی  مانند فیس بوک تاثیر مثبت و منفی بسیاری را بر جوانان گذاشته است که باعث تغیراتی بر رفتار آنان شده است .

 هدف:  از این بررسی شناسایی نقاط مثبت ومنفی وتلاش برای کاهش نقاط منفی و افزایش نقاط مثیت  بوده است .

اهمیت و ضرورت تحقیق: با توجه به اینکه شبکه های اینترنتی اجتماعی تأثیر بسزایی بر رفتار جوانان دارند و در بسیاری از موارد این شبکه ها زندگی جوانان را به بیراهه کشانده است بنابراین پرداختن به این موضوع و پیامدهای آن و همچنین راهکارهای کاهش آن  حائز اهمیت است.

بیان کامل مسئله:

شبکه های اجتماعی را اینگونه تعریف میکنیم : یک وسیله برای  ایجاد ارتباط اجتماعی مجازی (در یک دنیای غیر واقعی بر پایه اینترنت)هستند.

ازعوامل موثر بر افزایش علاقه  و گرایش شدید افراد جامعه به خصوص جوانان  به سمت شبکه های مجازی میتوان به این موارد اشاره کرد: 1نیازهای اطلاعاتی 2 سرگرمی 3 دوست یابی و معاشرت 4کنجکاوی 5 تعامل اجتماعی 6 گذراندن اوقات 7 کسب راهنمایی و مشورت 8 خبر رسانی و...

در حال حاضر صدها میلیون نفردرتمام دنیا عضو صدها شبکه اجتماعی هستند. وبسیاری از افراد  سر زدن به صفحه شخصی خود در این شبکه ها را جزئی از زندگی خود می دانند.

در حال حاضر فیس بوک با 31% پر مخاطب ترین شبکه اجتماعی است .ضمن اینکه  بیشتر افراد عضو  شده  در این شبکه افراد دارای سن 18تا 25 سال است  و از نظر تحصیلات دانشجویان می باشند .

درمورد تعداد دقیق افراد عضوء فیس بوک درایران آمار دقیقی وجود ندارد .فقط یک امار تخمینی  و غیر رسمی تعداد اعضای  این شبکه را 17 میلیون  نفر براورد کرده است. که 5/12% این افراد ساکن تهران هستند. و مردان بیشتر از زنان ازاین شبکه  استفاده میکنند.

سوال های مطرح شده

1-     فیسبوک چگونه مکانی است؟

2-     طبق 8عامل  موثر بر افزایش علاقه  و گرایش شدید افراد،  شبکه های اجتماعی چه مزایا و چه تاثیراتی دارند؟

3-     طبق 8عامل  موثر بر افزایش علاقه  و گرایش شدید افراد،  شبکه های اجتماعی چه معایب و زیان های دارند ؟

4-     آیا این شبکه ها تهدی برای ما بحساب می آید یا فرصت؟

5- آیا راه حلی برای چگونه درست استفاده کردن از این شبکه های اجتماعی است؟

 

 

بررسی  دلایل  مشکلات زیست محیطی ایجاد شده در ساحل دریای خز

در سواحل دریای خز مشکلات  زیست  محیطی فراوانی مشاهده شده است که باعث افزایش مرگ ومیر آبزیان آن شده است .

 هدف: از این مطالعه شناسایی دلایل این مشکلات و ارائه راهکارهایی جهت رفع آنها است .

اهمیت و ضرورت تحقیق: با توجه به اینکه دریای خزر یکی از مکان های مهم برای تفریح، تأمین آبزیان خوراکی و ... است بنابراین مشکلات زیست محیطی این ساحل بسیار حائز اهمیت است و برای رفع و کاهش این مشکلات احتیاج به تحقیق و بررسی داریم.

بیان کامل مسئله

دریایی خزر یکی از مهمترین منابع طبیعی  بشمار می آید .اهمیت این دریایی زیبا وتاثیر آن بر اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. زندگی جمعیت قابل توجهی از مردم ساحل نشین به دریا وابسته است.وبرای بسیاری از گردشگرانی که به شمال سفر میکنند دریا وبهره بردن از آن در اولویت اولشان است.

وجود گردش گریهای بی برنام ، آلودگی های نفتی ، آلودگی های میکروبی وشیمیایی و پسماندها همه ی اینها پیامدهای ناگواری را برای محیط زیست ،جانوران وگیاهانی که در دریای خزر زیست میکننددارند پسماندهای شناور مثل نایلون بطری ها مانند تله برای آبزیان کوچک و بچه ماهی ها عمل میکنند. این پسماندها سطح وسیعی  از اب دریا را میپوشانند ومانع رسیدن نور خورشید واکسیژن به آب میشود در نتیجه باعث مرگ آبزیان میشود

 سوالهای مطرح شده

1-     چگونه از آلودگی های دریای خزر  جلو گیری کنیم؟

2-     آیا برای پاک سازی دریای خزر کاری انجام شده آست؟

3-     فرهنگ سازی افراد جامعه تا چه میزان میتواند بر تمیزی دریای خزر تاثیر گذار باشد؟

4-     اگر این منبع طبیعی مهم را به حال خود بگذاریم چه میشود؟

 

                                                                                                  ندا دادارصفت

مائده سمیع

اصلاحیه

موضوع : بررسی تاثیر استفاده از مشروبات الکلی مردان بر خشونت های خانگی علیه زنان ساکن جنوب تهران

پیشینه نظری

استفاده از الکل ریشة دیرینهای در زندگی بشر دارد  «کمبوجیه» اولین کسی بوده که در قرن ششم پیش از میلاد، نام الکلیک به او اطلاق شده است. بسیاری از مردمان فرهنگهای قدیم مانند مصر، یونان و رُم در استفاده از شراب افراط میکردند. قدیمیترین فرمول تهیه شراب، در حدود یک و نیم قرن قبل از میلاد مسیح به وسیله «مارکوس کاتا» در ایتالیا ثبت شد. در حدود 800 سال بعد از میلاد مسیح، مرحله تقطیر توسط یکی از شیمیستهای عرب توسعه پیدا کرد، بعد از این اختراع، شاهد افزایش چشمگیر الکل هستیم.

پیش از ظهور اسلام، میگساری در عربستان نیز شیوع داشت، اما با طلوع خورشید عالمتاب اسلام، در طی چند مرحله، حکم تحریم مشروبات الکلی توسط قرآن کریم بیان شد: «یا ایهاالذین آمنوا انماالخمر و المیسر والانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون

"ای مؤمنان، شراب، قمار، بتها و شرطبندی با تیرها، پلیدی و کار شیطان است، از آن اجتناب کنید تا رستگار شوید" .

بعد از این حکم تحریمی، شرابخواری در تمام سرزمینهای اسلامی، به حداقل رسید و پس از گذشت چندین سال، در سرتاسر کشورهای اسلامی ممنوع گردید.

در دسامبر سال 1953، مجمع عمومی سازمان ملل برای تعریف خشونت های مبتنی بر مالکیت نسبت به جنس مؤنث به توافق رسید و با عنوان "بیانیه طرد خشونت علیه زنان" به تعریف خشونت پرداخت. در این بیانیه، خشونت علیه زنان چنین تعریف شده است: "هر عمل خشونت آمیز نسبت به جنس مؤنث و هر فعلی که منجر به ضرر نسبت به زنان یا دردهای جسمانی، جنسی و روانی شود و همچنین تهدید به چنین افعالی، به علاوه مخالفت و یا تحریم آزادی های وی، چه در زندگی اجتماعی یا تحریم آزادی های وی در زندگی خصوصی، خشونت با زنان محسوب می شود".

در قطنامه ( رفع خشونت عليه زنان ) مجمع عمومي سازمان ملل در سال 1993 در تعريف خشونت آمده است : (هر گونه رفتار خشونت آميزي كه بر اساس جنسيت انجام مي شود و نتيجه احتمالي آن آزار جسمي ، جنسي يا رواني زنان يا آسيب ديدن آنان باشد كه اين رفتارها شامل تهديد به اعمالي از قبيل زورگوئي يا محدود كردن خودسرانه ديگران از آزادي – چه در عرصه عمومي و چه در عرصه خصوصي است ) .

البته گرایش به استفاده از الکل در کشورهای اسلامی به دلیل تابوی تحریم شراب، تبدیل به بحران اجتماعی نشده است. با پیروزی انقلاب اسلامی، میگساری تقلیل یافت، اما پس از پایان جنگ تحمیلی و بروز برخی ناهنجاریهای اجتماعی، به تدریج بر آمار مصرف کنندگان الکل افزوده شد و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن دامنگیر خانواده و زنان گردید.

 

پیشینه تجربی

بشر در دوران معاصر دچار آسیبها و چالشهای فردی و اجتماعی فراوانی شده و در تکاپوی حل آنها، در دام نابهنجاریهای دیگری گرفتار شده است. الکلیسم، یکی از نابهنجاریهایی است که تأثیرات منفی و مخرّبی را در عرصههای فردی، خانوادگی و اجتماعی به همراه دارد. بدین لحاظ نهاد خانواده، به عنوان مهمترین نقطه آسیبپذیر این انحراف و زنان، به عنوان اولین قربانیان این کجروی اجتماعی محسوب میشوند؛ به گونهای که میتوان میخوارگی مردان را جرمی علیه زنان تلقی کرد.

طبق آمار منتشر شده به وسيله سازمان بهداشت جهاني( word health organization )   (1997) از هر سه زن يك زن در طول زندگي  خود مورد خشونت خانگي واقع مي شود . حدود يك چهارم از زنان آمريكائي در طول 12 ماه , حداقل يك بار مورد ضرب وشتم شديد همسرانشان قرار مي گيرند. در ايران بحث هاي مربوط به خشونت عليه زنان چندان مورد توجه نبود و با بررسي پيشينه تحقيقات خشونت خانگي صحت اين مطلب مورد تائيد است . در سالهاي اخير با توجه به گسترش حضور زنان   در صحنه هاي فرهنگي ، اجتماعي و دانشگاهي و ايجاد رشته هاي مختص زنان ( رشته مطالعات  زنان) بحث هاي مربوط به همسرآزاري در قالب طرحهاي تحقيقاتي و پايان نامه هاي دانشجوئي وحتي به شكل طرح ملي دنبال مي شود و از شكل بحث هاي ژورناليستي داستاني تا حد زيادي خارج شده است . هر چند كه خشونت خانگي در خانواده ها امري نهاني است و موارد شكايت از پديده همسرآزاري بسيار كمتر از موارد واقعي است و در اكثر موارد زنان به دليل حفظ كانون و شان  خانواده خشونت خانگي را پنهان مي كنند  . 

دكتر ژاله شادي طلب در گفتگو با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد كه ايران در ميان 140 كشور دنيا در رتبه 78 قرار دارد ، و اين درحاليست كه كشورهاي حوزه خليج فارس در اين شاخص از شرایط مطلوب تري برخوردارند.

برآورد كلي انجام شده مربوط به گستره خشونت خانگي در 28 مركز استان نشان مي دهد 66 درصد خانواده هاي مورد مطالعه از اول زندگي مشترك تا زمان اين مطالعه حداقل يكبار تجربه خشونت  خانگي با تعريف عام آن داشته اند و30 درصد خانوارها حداقل يكبار در طول زندگي خشونتهاي فيزيكي جدي و حاد و در 10 درصد خانوارها خشونتهاي منجر به صدمات موقت و يا دائم و جدی را داشته اند.

در گزارشي ديگر از ايسنا مدير دبير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي اعلام كرد: از 285 مورد تماس قابل پيگيري با خط اورژانس اجتماعي تهران در طول مدت 21 بهمن سال گذشته تا 22 ارديبهشت امسال، 41 مورد مربوط به خشونت خانگی بوده است. با توجه به گزارشهاي قابل توجهي كه در مورد پديده همسرآزاري وجود دارد.

در پژوهشی با عنوان "بررسی وضعیت خشونت در شهر تهران" 64% پاسخگویان معتقد بودند که میزان خشونت در شهر تهران بالا است. خشونت کلامی با 45% به طور یکسان در زنان و مردان وجود دارد. بروز خشونت فیزیکی در این زمینه یابی 52% تخمین زده شد که مردان سهم بیشتری داشتند. عواملی چون تکرار خشونت، حساسیت افراد، وسایل ارتباط جمعی، شرایط اقتصادی و مشکلات اجتماعی عمده ترین نقش را در بروز خشونت داشتند. این پژوهش اعتبار خشونت را به عنوان امری اجتماعی، فرهنگی و غریزی نشان می دهد.

در پژوهش ناز پرور (1376) با عنوان "بررسی موارد زن آزاری فیزیکی در مراکز پزشکی قانونی در شهر تهران در سال 1376"، سن اکثر قربانیان بین 20 تا 40 سال بود. در این پژوهش سن ازدواج و اختلاف سنی با شوهر تأثیری در میزان خشونت نداشت. به علاوه، فشارهای اقتصادی و مستأجر بودن نیز بر روی خشونت اثری نداشتند اما زندگی مشترک با خانواده شوهر عامل مستقیمی در افزایش خشونت علیه زنان بود. زن آزاری در مردانی که سابقه زندانی شدن یا بازداشت شدن داشته اند و در افرادی که مواد مخدر یا الکل مصرف می کردند بسیار بیشتر بود. شایعترین علل شروع درگیریها در درجه اول مسایل اخلاقی و تربیتی و پس از آن دخالت های دیگران به ویژه خانواده شوهر بود و مسایل اقتصادی نقش بسیار کمی داشتند.

در مقاله ای با عنوان "بررسی قربانیان زن آزاری مراجعه کننده به پزشکی قانونی" نشان داده شده است که سابقه اعتیاد، زندانی شدن و ارتکاب جرایم گوناگون در مرد رابطه مستقیم با زن آزاری دارد. همچنین عوامل فرهنگی و تربیتی چون زندگی با اقوام همسر به شکل گروهی و سابقه خشونت در خانواده مرد در دوران کودکی از عوامل زمینه ساز بروز زن آزاری بوده اند. در این مقاله عنوان شده است که اکثر قربانیان بین 30 تا 40 سال سن دارند.

"بررسی مشخصات زوجین و ارتباط آن با نوع و شدت همسرآزاری در زنان مراجعه کننده به دادگاه شهر تهران" عنوان پژوهشی است که در سال 1378 توسط حق دوست اسکویی صورت گرفته است. در این پژوهش 84% زنان و 65% مردان زیر 35 سال؛ 52% زنان و 5/33% مردان با تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند، 5/62% مردان و 3/7% زنان از الکل و مواد مخدر استفاده می کردنددر 1/89% موارد اختلاف سنی زوجین کمتر از 10 سال بود. 2/78 درصد زنان، شوهر را به عنوان تنها تصمیم گیرنده خانواده معرفی کردند، 7/83% زنان و 7/32% مردان بیکار و 4/36% آنان کار آزاد داشتند .

نتایج پژوهشی با عنوان "بررسی پدیده خشونت در خانواده های پدر معتاد و رابطه آن با نوع اعتیاد، سابقه جنایی، وضعیت شغلی، سنی و تحصیلی معتادان" (1381) ، نشان داد که در کمتر از یک درصد از این خانواده ها فقط خشونت جسمی، در 2/18 درصد فقط خشونت روانی و در 6/63 درصد هم خشونت جسمی و هم خشونت روانی وجود دارد. بین نوع خشونت و دفعات تکرار خشونت با نوع اعتیاد، سابقه جنایی، وضعیت تحصیلی و سن مردان رابطه معناداری وجود نداشت اما دفعات تکرار خشونت با تحصیلات پایین در مردان همراه بود.

در پژوهش بگرضایی (1382) بر روی 250 زن رابطه میان تجربه و مشاهده خشونت در خانواده مرد، میزان پایبندی به اعتقادات مذهبی، میزان دخالت خویشاوندان، میزان رضایت و علاقه زن به همسر، میزان سوء ظن مرد نسبت به زن، تعداد فرزندان، پایگاه اقتصادی – اجتماعی مرد، اختلالات روانی (به ویژه پرخاشگری) در مرد، تحصیلات زن و اعتیاد مرد به مواد مخدر و الکل با میزان خشونت مردان علیه همسران خویش معنادار است. شایع ترین نوع خشونت در این تحقیق، خشونت روحی – روانی بود.

یافته های حاصل از پژوهش "همسرآزاری و عوامل مؤثر بر آن در مراجعین زن دادگاههای خانواده در شهر تهران" (1385) نشان داد که بین سن زوجین و میزان همسرآزاری جسمی و روانی رابطه معناداری وجود ندارد ولی بین مدت زمان ازدواج و همسرآزاری جسمی رابطه وجود دارد. همچنین بین همسرآزاری جسمی با میزان تحصیلات زوجین رابطه وجود داشت به طوری که هر چه تحصیلات زوجین بالاتر بود از میزان همسرآزاری جسمی کاسته می شد. شوهران مصرف کننده الکل و مواد مخدر و کسانی که سابقه بیماری روانی داشتند نسبت به گروه عادی بیشتر همسرشان را آزار می دادند. رابطه بین درآمد و همسرآزاری جسمی و روانی معنادار نبود.

 

پس از بررسی و جستجو در پژوهش های انجام گرفته مشاهده می شود که تا کنون هیچ یک از پژوهشگران درباره ی تاثیر استفاده از مشروبات الکلی مردان بر خشونت های خانگی علیه زنان ساکن جنوب تهران کار تحقیقاتی انجام نداده اند . اما میتوان از برخی نظرات آنان کمک گرفت به این دلیل که در بسیاری از این پژوهش ها استعمال الکل از جمله عوامل موثر بر خشونت علیه زنان شمرده می شود و یکی از معضلات کنونی جامعه ی ماست .

منابع  

1. ضمیری، محمدرضا . مشروب خواری مردان، جرمی علیه زن و خانواده.  فصلنامه کتاب زنان، شماره 20 .سال 1388

2 . پژوهش بابایی ، احمدرضا . خشونت خانگی علیه زنان .

http://ahmadreza-yafatemeh.blogfa.com/post-25.aspx

3 .

http://www.titopsychology.blogfa.com/post/15

 

 

jbvvv

نگار دهدشتی (یکبار در تاریخ 9 ابان ارسال شده)

بررسی رابطه اشتغال زنان با از هم پاشیدگی خانواده ها در جنوب تهران

بیان مسئله:

در اینجا ما با قشری به عنوان «زنان شاغل» روبه رو می شويم. افرادی که در دو جبهه مهم يعنی جامعه و خانواده مشغول خدمت و انجام وظيفه می باشند.در گذشته، زن، غالبا نقش مادر و همسر را به عهده داشت و به انجام امور خانه می پرداخت. اگر هم در اموری مانند کشاورزی و دامداری و امثال آن شرکت داشت، دامنه چنين مشارکت هايي در حدی بسيار محدود و منحصر به تأمين نيازهای خانواده بود اما با تغيير شرايط اقتصادی و اجتماعی و پيچيده تر شدن تقسيم کار، امروزه زنان علاوه بر ايفای نقش های فوق، پذیرای مسئوليت های عمده تر نظير اشتغال در بيرون از خانه می باشند.منظور از اشتغال ،حرفه يا کار است که فرد در عوض آن حقوق يا خدمتی دريافت می کند.اشتغال زنان با پيشرفت جوامع، تغيير و تحول پيدا کرده است. ورود ماشين و صنعت بر اشتغال زنان اثر گذاشته و آنان را از مشاغل سنتی به سوی بخش های صنعتی سوق داده است و دراین بین تداخل نقش شغلی و خانوادگی برای زنان تقاضاهای نقش مضاعفی را بر عهده خواهد داشت

هدف:

اشتغال به معنای مشغول و سرگرم شدن به کاری است. در این جا به بررسی انگیزه اشتغال زنان و تأثیرات آن به ویژه بر خانواده می پردازیم. اینکه انگیزه زنان در اشتغال چیست؟انگیزه فقط اقتصادی نیست، بلکه جنبه های دیگری را هم دربرمی گیرد

ضرورت:

اگر خانواده هم یک نهاد اجتماعی است پس نمی توان مخالف حضور خانم ها در نهاد های اجتماعی شد ما در اینجا  اولویتمان تقویت بنیان خانواده است زیرا اگر خانواده متزلزل شود  جامعه متزلزلی خواهیم داشت باید این مشکلات را شناسایی کنیم

سوالات:

1- آیاآیا اشتغال بانوان مانع از رسیدگی به کارهای منزل می شود؟

2- آیا نقش ریاست زنان در اداره بر رفتار با همسر و فرزندان تاثیرگذار است؟

3-  چگونه میتوان مشکلات مادران شاغل را در تربیت فرزندان کاهش داد؟

4- ایا اشتغال زنان در وظایف مادری اخلال ایجاد می‌کند؟

5- آیا اشتغال زنان یک ارزش اجتماعی است؟!

---------------------------------------------------------------------------

دلایل علاقه مندی مردم به کالاهای خارجی و عدم استفاده آنان از کالای ایرانی در مرکز خرید الماس شرق

بیان مسئله:

بسیار بعید است افرادی را بتوان یافت که تمایلی به حمایت از محصولات و تولیدات داخلی کشور خودشان نداشته باشند و علایق خود به کشورشان را نادیده بگیرند اما چه مسائلی باعث می شود تا مردم یک کشور عرق ملی خود را کنار گذاشته و به خرید از محصولات و تولیدات خارجی روی بیاورند زمانی فردی را می توان راغب به خرید کالا داخلی نمود که مطلوبیت بیشتری نسبت به کالای خارجی عاید فرد شود. این مطلوبیت بستگی به قیمت ، کارآیی ، کیفیت، کمیت و... هر کالا دارد که از علل انتخاب یک کالا می باشد

هدف:

در این تحقیق بررسی دلایل علاقه مندی خریداران پاساژ الماس شرق به محصولات خارجی و عدم علاقه مندی آن ها به خرید از محصولات و کالاهای ایرانی است البته نمی توان بالا رفتن نرخ دلار و به تبع آن بالا رفتن قیمت کالاها و محصولات خارجی را در رویکرد بخش عمده ای از ایرانیان به محصولات ایرانی نادیده گرفت حتی اگر این رویکرد به درخواست قبلی آن ها نبوده باشد و از دیگر اهداف،فراهم شدن امکان شناسایی مقدار واقعی تولید محصولات ملی در جهت کمک به سیاست های تنظیم بازار و اختصاص تسهیلات مورد نظر برای حمایت از تولید کنندگان .

 

ضرورت:

ضرورت بحث در این زمینه زمانی مشخص می شود که توجه کنیم اقتصاد هر کشور بر پایه های تولید آن استوار است و کشوری که تولیدی نداشته باشد اقتصاد پویا و سالمی نخواهد داشت

سوالات:

1-آیا یک مارک ایرانی، توانایی رقابت با مارک های خارجی سطح بالا را دارد؟

2-آیا حمایت از تولید ملی به این معنی است كه تولید ملی ما به حدی برسد كه بتواند با بهترین تولیدات جهانی رقابت كند؟

3- مهمترین ثروت مورد نیاز رونق تولید ملی چیست؟

4- ارائه کالای ایرانی با برند خارجی ناشی از چیست؟ 

5- آیا به درستی همه کالاهای ایرانی فاقد کیفیت لازم هستند؟

6- آيا راز محبوبيت جنس خارجي فقط در کيفيت است؟

 

 

 

نگار دهدشتی(اصلاحیه) یکبار در تاریخ 9 آبان ارسال شده

 

1- رابطه جو سازمانی وکیفیت زندگی کاری با بهره وری کارکنان بانک ملی شعبه هفت تیر

تعهد سازمانی میزان تعهدی است  که افراد  نسبت به شغلشان دارند توجه به مسائلی نظیر دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی و کاربرد آنها در سازمان ها سبب خواهد شد که میزان غیبت در شغل کمتر و عملکرد شغلی کارکنان بهتر باشد هر چه درخواست ها و دلبستگی های افراد از سوی سازمان بیشتر براورده شوند احساس مسئولیت ، دلبستگی و انگیزه بیشتری در کارکنان ایجاد می شود

2- بررسی رابطه اشتغال زنان با از هم پاشیدگی خانواده ها در جنوب تهران

جهان در حال متحول شدن است. اگر در گذشته  اطلاعات اندک بود اما امروز عصر ارتباط و اطلاعات است.اطلاعات بدون اجازه وارد زندگی، فکر و ذهن ما می شود. زنها و مردها باید برای این هجمه ها آماده شوند. اگر افرادی ظرفیت لازم جهت برخورد با این فضا را نداشته باشند مسحور این اطلاعات خواهند شد. همین مباحث باعث تزلزل خانواده ها می شود. به هرحال زن و مرد هم کفو یکدیگر هستند. هرگونه زیاده خواهی مردان و زنان انسجام خانواده را بر هم می زند. این موضوع هیچ ربطی به شغل و تحصیلات افراد ندارد

3- دلایل علاقه مندی مردم به کالاهای خارجی و عدم استفاده ی آنان از کالای ایرانی در مرکز خرید الماس شرق

به دلیل پایین بودن کیفیت و کوتاه بودن عمر مفید و نداشتن بسته بندی های زیبا مردم از کالای خارجی استقبال بیشتری می کنن

4- بررسی تربیتی فرزندانی که مادر شاغل داشته اند و مقایسه با فرزندانی که مادر خانه دار داشته اند در مدرسه نورالائمه

به رغم برخی نگرش های منفی که مادران را مسئول حفظ و نگهداری فرزندان دانسته و عامل هر گونه مشکل در رفتار و کردار آنها را مادران می دانند پژوهش ها نشان می دهد فرزندانی که مادران شاغل دارند مسئولیت پذیرترند و از سازگاری شخصیتی و اجتکاعی بهتری در مدرسه برخوردارند

     5- بررسی چگونگی و نحوه گذراندن اوقات فراغت بانوان شهر تهران منطقه 1 فرمانیه

از یک سو فقدان و یا کمبود امکانات و فضاهای مناسب جهت گذراندن اوقات فراغت و از سوی دیگر عدم امکانات مالی

فائزه کاظمی فرد

بررسی عوامل موثر بر اضطراب در منطقه ی 4 تهران

پیشینه ی نظری:

بر اساس مطالعات انجام شده علت اضطراب در کودکان و بزرگسالان متفاوت است.مهمترین علل اضطراب عارتند از:

وجود زمینه ی ارثی،وجود مادر مضطرب،داشتن مادر وسواسی و یا کمال گرا،شکست کودک در برقراری ارتباط اجماعی،انتظارات بیش از حد والدین از کودک،بیماری های جسمی حاد و بیماری های دیگر از جمله:شب ادراری،لکنت زبان،معلولیت جسمانی و ناتوانی های حسی از جمله شنوایی و بینایی.

در مورد علل اضطراب در افراد بزرگسال نيز نظريات مختلفي مطرح است که از جمله مهمترين آنها عبارتند از :

1- دور بودن از خود واقعي و نقش بازي کردن در صحنه هاي مختلف زندگي ، به اين معني که عده اي از افراد ويژگي هاي واقعي خود را ( اعم از ويژگيهاي ظاهري نظير : قد، وزن ، نوع چهره و يا صفات و خصوصيات شخصيتي ) نپذيرفتند.

2-وجود فاصله زياد بين خود واقعي و خود آرماني ، مطابق نظر برخي از روانشناسان هر فردي براي خود ويژگي هاي مطلوب و ايده آلي تصور مي کند که دوست دارد آنگونه باشد و براي رسيدن به آن تلاش مي کند . حال اگر اين خود آرماني فاصله زيادي با وجود ويژگيهاي واقعي فرد داشته باشد و دسترسي به آن مقدور نباشد چون فرد نمي تواند آنگونه که دوست دارد باشد مضطرب مي شود .

3- گاهي اضطراب فرد به دليل نپذيرفتن شرايط واقعي زندگي و امکانات محيطي است که سازگاري فرد را در زندگي با دشواري روبرو مي سازد .

4- ضعف و بيماري هاي جسمي و عدم درمان بموقع فرد را آماده ابتلا به اضطراب مي کند.

5-احساس تنهايي و نداشتن حمايت رواني – اجتماعي نيز در بروز نگراني و اضطراب موثر است .

6- مصائب و مشکلات و فشارهاي محيطي مداوم به خصوص موقعي که فرد قدرت حل مسئله و سازگاري اش ضعيف باشد در ايجاد اضطراب نقش موثري دارد .

7- اختلال در غده تيروئيد نيز منجر به بروز علائمي شبيه بيماري اضطراب درفرد مي شود .

8- بيکاري ، نداشتن برنامه ريزي و نبود قدرت تنظيم وقت نيز در بوجود آمدن اضطراب موثر است،چون فرد همواره احساس فشار ذهني مي کند.

چهار ديدگاه اصلي متخصصان باليني در مورد اضطراب وجود دارد. اين چهار نظريه عبارتند از:

1 – نظريه هاي زيستي اضطراب.

2 – نظريه روانكاوي اضطراب.

3 _ نظريه رفتاري اضطراب.

4 _ نظريه شناختي اضطراب.

فرويد آخرين نوشته هاي خويش بين سه نوع اضطراب متمايز قائل شده است. فرويد معتقد است كه اولين تجربه اضطراب در بدو تولد اتفاق مي افتد. نوزاد از محيط امن رحم به يك موقعيت جديد و نا آشنائي وارد مي شود و ناگهان در مي يابد كه ممكن است نيازهاي نهاد فوري ارضاء نشوند. بنابراين،اين اضطراب اوليه الگوي اضطرابهاي ديگر مي شود نوع دوم از سه نوع اضطرابي كه فرويد بيان نموده است، اضطراب روحي همان ترس از تنبيه به وسيله فراخود است كه به دنبال تاب نياوردن در برابر معيارهاي طبيعي از رفتار واقعي يا بالقوه اي كه نهاد فرمان به آن مي دهد به وجود مي آيد.اين نوع اضطراب به صورت احساس گناه و شرمساري بروز مي كند.               

نوع سوم، اضطراب روان رنجوري،در نتيجه تهديد نهاد به تحت فشار قرار دادن خود و به دنبال آن ابراز رفتار پرخاشگرانه يا لذت جويانه كه از نظر اجتماعي غير قابل قبولي باشد به وجود مي آيد. كودك در گذشته بخاطر اين نوع رفتار شديدا تنبيه مي شده است، بنابراين پيش بيني بيشتر، اضطراب را بالا مي برده خود سعي مي كند. تكانه هاي نهاد را سركوب كند، و فرا خود نيز ناظر بر جريان است، اما چون اين سركوبي تا حدي موفقيت آميز است، اضطراب مبهم و فراگيري به فرد دست مي دهد.

نظريه تو فرويدي

اين نظريه ها در دههاي ١٩٣٠ و ١٩٤٠ ، عمدتا در نتيجه مخالفت با تاكيد بيش از اندازه فرويد پر اهميت تكانه هاي زيستي، مخصوصا تكانه هاي جنسي و تهديدي كه اين تكانه ها متوجه فرد مي كردند مطرح مي شدند. نوفرويديها رشد شخصيت انسان را عمدتا تاثيرات اجتماعي مي دانند. آنها معتقدند كه اضطراب اوليه در هنگام تولد به وجود نمي آيد بلكه از آن هنگام كه كودك مي فهمد كه والدينش وابسته تجربه مي شود. كودك نه تنها براي اقناع نيازهاي فيزيولوژيكي بنيادي بلكه همچنين براي حفاظت و حمايت وابسته به والدينش است.

واستون ورانير پيشگامان تحقيق درباره هراس بر پايه نظريه اي رفتاري بودند. آنها اثبات كردند كه هراس مي تواند از طريق فرآيند شرطي سازي كلاسيك ايجاد شود. اين مياله با نمونه كلاسيك . اكبرت كوچولو به بهترين وجهي نشان داده شده است. آنها آزمايشي را ترتيب دادند كه در آن اكبرت هر بار كه مي خواست با موش سفيد بازي كند آزمايشگر ها چكشي را به شدت به يك ميله فولادي مي زدند. دور از انتظار نبود كه صداي ناشي از آن پاسخ ترس را در اكبرت ايجاد كرد كه بعد از چندين بار تكرار اين فرآيند با موش سفيد صحرائي همراه شده و اكبرت نسبت به موش سفيد هراس پيدا كرده بود. بنابراين پاسخ ترس نسبت به موش صحرائي كه قبلاُ وجود نداشت به وسيله اين فرآيند تداعي زماني و فاصله اي شرطي سازي كلاسيك شده بود.

نظريه پردازان شناختي اعتقاد دارند كه رويدادها و مشكلات عامل بروز اضطراب و استرس نيستند بلكه تبعيد و تفسير فرد از اين رويداهاست كه ممكن است منجر به اين مشكلات گردد. نظريه هاي شناختي عمدتا به عنوان يك رويكرد درماني و توضيح براي افسردگي ارائه شدند. اين نظريه ها اخيرا بيشتر در زمينه اضطراب بكار برده شده اند زيرا در درمان اضطراب نيز موثر و داراي كاربرد تشخيص داده شده اند. اگر چه نظريه پردازان مختلف تا حدي با هم اختلاف نظر دارند. اما نظريه هاي شناختي بطور كلي مي گويند كه اضطراب در پي ارزيابي غلط يا درست موقعيتي كه موجب احساس خطر در شخص مي شود تداوم مي يابد. روشهايي درماني شناختي علاوه بر تحليل مفصل و بازسازي الگوهاي غلط و غير منطقي تفكر، همچنين تمرينهاي رفتاري در وضعيتهاي مختلف را به عنوان بخشي از جدائي ناپذير از فرايند درمان بكار مي برند.

بک معتقد است كه اضطراب بيمارگونه از احساس خطر بيجا و مكرر در يكي يا بيشتر از يكي از چهار بعد زير ناشي مي شود.

1 _ برآورد بيش از اندازه احتمال وقوع رويدادي ترسناك.

2 _ برآورد بيش از اندازه شهرت رويداد ترسناك.

3 _ دست كم گرفتن توانايهاي شخصي از براي كنار آمدن با مشكل.

4 _ ناچيز گرفتن احتمال كمك از سوي شخص ديگر.

بك معتقد است كه در اشغال ذهني مضطرب به خطر به وسيله افكار ناهشيارانه غير ارادي مداوم، به صورت تصورات بينائي يا اظهارات شخصي كلامي، كه محتواي آنها شامل آسيب بالقوه جسمي و رواني است آشكار مي گردد. اين گونه افكار ممكن است بقدري سريع اتفاق بيفتند كه شخص از وقوع آنها آگاه نشود و صرفا برآورد اضطراب شديدي را در خود احساس كند.

بک  همچنین معتقد است افكار اضطراب آور با يكي از چهار نوع خطاي كلي زير يا تركيبي از آنها به وقوع مي پيوندند.

1 _ فاجعه آميز به شخص : به محض احساس خطر يا مواجهه با مشكل آن را مصيبت بار مي خواند.

2 _ اغراق آميز كردن : اشتباهات يا نقائص جزئي به عنوان شكست مطلق يا معايب مهلكي در نظر گرفته مي شود.

3 _تعميم بيش از اندازه : يك تجربه دشوار به يك قانون حاكم بر كل زندگي شخص تبديل مي شود.

4 _ بي توجهي به نقاط مطلق : چشم پوشي از تمام موفقيتي،تواناهيهاي شخصي و نقاط قوت گذشته.

پیشینه ی تجربی:

اختلالات اضطراب از جمله متداولترین مشکلات روانی هستند که همه گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهند ازجمله بزرگسالان، نوجوانان و کودکان. اختلالات اضطراب انواع مختلفی دارند که هرکدام علائم متفاوتی دارد.اما همه آنها یک وجه مشترک دارند و آن این است که اضطراب مکرراً ایجاد شده،بسیار قوی است و فراتر از حد موقعیت کنونی است و بر زندگی روزمره فرد اثر منفی می‌گذارد.

علائم اختلال اضطراب ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتند و یا تدریجاً ایجاد شود طوریکه فرد خود متوجه نشود که مشکلی وجود دارد.گاهی‌اوقات اضطراب حس شومی در فرد ایجاد می‌کند که مشخص نیست از کجا ناشی شده است.کاملاً عادی است که آنها که دچار این نوع اضطراب‌ ها می‌شوند ندانند که چه چیز موجب بروز این احساسات و نگران‌ها در آنها شده است.

زنان معمولا دوبرابر مردان دچار ااضطراب می شوند.از هر 8 بزرگسال که در سنین بین 54-18 قرار دارند،یک نفر دچار اختلالات اضطرابی می شوند.اضطراب در میان بالغین بالای 5 نیز یک اختلال روانی حاد محسوب می شود.

منابع:www.mums.ac.ir / www.njavan.com / www.asriran.com / 

بررسی عوامل موثر بر افسردگی در دانشجویان دانشگاه ارشاد تهران

پیشینه ی نظری:

افسردگی محرکهای مختلفی دارد.برخی تحقیقات انجام شده عوامل افسردگی را بدین گونه تقسیم بندی کرده اند:

1.هوای تابستان (این مشکل به دلیل عدم تعادل مواد شمیایی در مغز و هورمون ملاتونین می باشد)  2.مصرف دخانیات 3.بیماری های تیروئیدی(وقتی غده ی تیروئید نتواند هورمون کافی تولید کند،افسردگی یکی از علل آن است) 4.کمبود خواب  5.فعالیت بیش از حد در فیس بوک ( در یک تحقیق که در سال 2010 انجام گرفت،محققان دریافتند که حدود 2.1 درصد افراد بین 16 تا 51 سال زمان زیادی را در اینترنت شپری می کنند و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی متوسط تا شدید هستند.) 6.محل زندگی (تحقیقات نشان می دهد که افرادی که در شهر زندگی می کنن تا 39 درصد بیشتر در معرض اختلالات روحی هستند تا آنها که در روستا زندگی می کنند.تحقیقی که در سال 2011 انجام گرفت،برای این مسئله توضیحاتی ارائه می دهد:شهرنشینان در بخشی از مغز که استرس را تنظیم می کند فعالیت بیشتری داشته و مقدار بیشتر استرس می تواند موجب اختلالات روانی شود. 7.داشتن گزینه های انتخابی زیاد 8.نخوردن ماهی(در یک تحقیق که در سال 2004 انجام گرفت،رابطه ی بین مصرف کم ماهی و بروز افسردگی در خانم ها مشخص شد اما در آقایان این مسئله دیده نشد.) 9.روابط خواهر و برادری ضعیف ( در یک تحقیق که در سال 2007 انجام شد،مشخص گردید که مردهایی که قبل از سن 20 سالگی با خواهر و برادرهای خود کنار نمی آمدند،درسالهای بعد و بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار داشتند)  10.قرص های ضد بارداری 11.داروها 

بعضي از تحقیقات انجام شده نشان مي دهد که تقريبا يک سوم جوانان دچار حالت افسردگي مي شوند و يک سوم اين افراد در طول اين دوران براساس معيارهاي تشخيصي دچار اختلال افسردگي هستند.افکار خودکشي در ميان جوانان افسرده در مقايسه با جوانان معمول تر است.خودکشي سومين دليل در بين جوانان بين 15 تا 20سال است و ميزان خودکشي در ميان جوانان در مقايسه با کل جمعيت بسيار بيشتر است.نکته ي قابل توجه اين است که اقدام به خودکشي(در اثر افسردگي)در بين جوانان عمدتا از قبل برنامه ريزي مي شوند و به دليل واکنش هاي فرد بر اثر احساس درماندگي نيست.

هنگامي كه افسردگي شدت بيشتري مي يابد ، ‌احساس بي ارزش بودن ،‌ نااميدي ، شك و بدبيني ( به اين گونه كه مورد اذيت و آزار ديگران قرار گرفته است ) به سراغ افراد افسرده مي آيد . آن گونه كه ديده شده است، در بعضي مواقع افسردگي با حالات بي قراري،بيش از حد فعال شدن و رفتارهاي ضد اجتماعي خودنمايي مي كند و در نوجوانان موجب اختلالات يادگيري ‌،پرخاشگري و بعضي از رفتارهاي مخاطره آميز مي شود. 

برخی تحقيقات گویای این است كه بيست در صد افسردگي در جوانان به شكل حالات افسردگي و سرخوشي تظاهر مي نمايد كه اين شكل عواطف ،حالات پراكنده اي دارند . يك روز افسرده ، غمگين ، گيج و مبهوت و يك روز هيجان زده و حتي سرزنده و شاد به نظر مي رسند . همچنين در افسردگي پنهان با شكايت هاي جسمي،که معمولاً شكايت هاي جسمي با بيماري جسمي كه فرد ذكر مي كند نمي تواند ارتباط منطقي داشته باشد.

افسردگي مي تواند همه افراد را در هر سن و سال و در هر كشور و در هر مرحله از زندگي مبتلا نمايد . آن دسته از افرادي كه در دوره نوجواني و جواني و يا در دوره اي از زندگي شان به بيماري افسردگي مبتلا شده اند آمادگي بيشتري براي افسرده شدن دارند. گرچه در دوره بلوغ و نوجواني به افسردگي آنان توجه كمتري شده است. بر طبق پژوهش هاي انجام شده معمولاً افسردگي در سنين بين 15 تا 19 سالگي براي اولين بار تظاهر مي نمايد . مشخص شده است كه در اواخر قرن اخير افسردگي به طور چشمگيري در جوانان رو به افزايش بوده است . برخي تحقیقات نیز نشان داده است كه بيست درصد دانش آموزان به طور عميق دچار غم زدگي يا دچار بعضي از انواع دشواري هاي رواني و يااختلالات رواني مي باشند . 

پیشینه ی تجربی:

شيوع اختلالات رواني در جمعيت بالاي 15 سال کشور 21.3 درصد در مناطق روستايي و 20.9 در مناطق شهري برآورد شده است. شايع‌ترين اين اختلالات افسردگي بوده است.

طبق آمار سازمان جهاني بهداشت در سال 2009 امروزه حدود 450 ميليون نفر از مردم دنيا از بيماري‌ هاي مختلف روحي و رواني رنج مي‌برند. طبق آمار ديگري بيماري‌ هاي رواني پس از حوادث غيرعمومي در کشور به‌ طور مشترک با بيماري‌ هاي قلبي و عروقي رتبه دوم را در کشور دارد. شيوع اختلالات رواني در جمعيت بالاي 15 سال کشور 21.3 درصد در مناطق روستايي و 20.9 در مناطق شهري برآورد شده است. شايع‌ ترين اين اختلالات افسردگي بوده است. اين بيماري 60 درصد مرگ و مير‌هاي دنيا را به خود اختصاص داده است. طبق اين آمار افسردگي چهارمين عامل ناتواني بوده و به زودي در دنيا به دومين علت شناخته خواهد شد. اين در حالي است که در کشور ما افسردگي اولين علت ساليان از دست‌رفته عمر به علت ناتواني است.

منابع: www.niazemarkazi.com / www.tebyan.net 

فائزه کاظمی فرد

بررسی عوامل موثر بر اضطراب در منطقه ی 4 تهران

بیان مسئله:

به عقیده ی روانشناسان،مشكلات زيادي در رسيدن به تعريف دقيقي از اضطراب وجود دارد. اكثر نظريه پردازان با لانگ توافق نظر دارند كه اضطراب به مفهوم فرضي است. اين مفهوم همچنين ذهني است كه وجود خارجي ندارد. اما ممكن است در توضيح پديه هاي قابل مشاهده مفيد باشد. لانگ يك الگوي سه نظامي از اضطراب پيشنهاد كرده است كه در شناخت تعاريف بالقوه ي مختلف اضطراب كمك زيادي زيادي نموده است. اضطراب ممكن بر حسب تفكر يا احساسات تنش يا بر حسب رفتارها تعبير يا تفاسير شود. نيمرخ اضطراب در اشخاص مختلف بر حسب اين كه كدام نظام بيشتر متأثر است متفاوت خواهد بود. اين سه نظام با هم پيوستگي دارند و تأثير مستقيمي بر همديگر مي گذارند.

از اضطراب در كلي ترين معنايي كه مي توان از آن به دست داد به عنوان مجموعه اي از پاسخهاي جسمي، شناختي و رفتاري به استرس ياد مي شود.  

به عقید فروید اضطراب انسان در نتیجه فشار و امیال واپس زده و یک سلسله کشمکش‌ها میان قسمت‌های مختلف شخصیت است و همچنین براساس نظریه آدلر اضطراب نتیجه قصور در یادگیری است و نیز نتیجه ادراک و تصورات معیوب و منحرف در انسان می‌باشد.

آدلر معتقد است اضطراب ، زندگی فرد را تا حد زیادی تلخ می‌کند، و امید او به ایجاد زندگی آرام نابود می‌کند. افراد مضطرب بیشتر به خودشان فکر می‌کنند تا دیگران و آنها همیشه از تغییر موقعیت و شروع هر کاری بیشتر احساس اضطراب و هراس می‌کنند.

در مجموع در تعریف اضطراب می‌توان گفت بیشتر به حالت‌ های هیجانی نگرانی و دلواپسی به علت خطری نامعلوم اطلاق می‌شود.

علائم اضطراب را می‌توان از سه بعد بدنی، فکری و روانی بررسی کرد.وجود مجموعه‌ای از این علائم بدنی، فکری و روانی ما را متوجه می‌کند که مضطرب هستیم.

 ضرورت :با ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭﻱ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ،می توانیم پی ببریم که کدام روش در مقابله با اضطراب می تواند سودمند باشد.زیرا اضطراب به هر صورت که باشد،(چه خفیف و چه شدید) از عوامل موثر بر کاهش کارایی ذهن است و باید جدی گرفته شود.

هدف:کشف اینگونه عوامل و ارائه ی پیشنهادهایی برای رفع و کاهش اضطراب،و مشخص ساختن عواملی است که در این امر دخیل هستند.

سوالات اصلی تحقیق:

1.عوامل موثر بر اضطراب کدامند؟

2.آیا اضطراب در گروه خاصی از اقشار جامعه،شایع تر است؟

3.آیا بین سن و اضطراب رابطه ای وجود دارد؟

4.آیا تغیرات جسمی می تواند از عوامل موثر بر اضطراب باشد؟

5.تاثیر مصرف مواد روان گردان بر اضطراب چگونه است؟

6.آیا اضطراب به مکان و محل زندگی بستگی دارد؟

بررسی عوامل موثر بر افسردگی دانشجویان دانشگاه ارشاد تهران

بیان مسئله:افسردگی مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می‌کند. افسردگی اساسی واژه‌ای است که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا جهت مجموعه‌ای از علایم اختلال خلق برای DSM-III در سال ۱۹۸۰ به کار رفت و پس از آن عمومیت یافت. افسردگی اساسی منجر به از کارافتادگی قابل توجه فرد در قلمروهای زندگی فردی و اجتماعی و اشتغال می‌شود و عملکردهای روزمره فرد همچون خوردن و خوابیدن و سلامتی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افسردگي يکي از انواع اختلالات خلقي است ومی تواند به عنوان یک مشکل و هم یک اختلال باشد. افسردگی به عنوان یک مشکل هیجانی ناخوشایند، یک حالت خلقی موقت است و تداخل چندانی در زندگی فردایجاد نمی کند. با وجود این، افسردگی می تواند تبدیل به یک اختلال مستمر و شدید شود که موجب آشفتگی هیجانی قابل توجه یا بروز نقص در کارکرد خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و یا حرفه ای شخص می گردد.

در بيماراني كه خلق افسرده اي دارند، از دست دادن انرژي و علاقه، احساس گناه، دشوار شدن تمركز، از دست دادن اشتها و افكار مرگ ياخودكشي وجود دارد. ديگر نشانه ها و علايم اختلالات خلقي عبارتست از تغييراتي در سطح فعاليت، توانايي هاي شناختي،تكلم و كاركردهاي نباتي )از قبيل خواب، فعاليت جنسي وساير نظم هاي زيستي(اين تغييرات تقريبا هميشه موجب مختل شدن كاركردهاي بين فردي، اجتماعي و شغلي بيمارمي شود. 

بعد از بيمار يهاي قلبي عروقي، افسردگی دومين بيماري است كه با بيماري هاي كشنده و مهلك در ارتباط است و در حدود 12 درصد از مردان و 25 درصد از زنان در طول دوره زندگي خود دچار افسردگي مي شوند.

در یک نظرسنجی که در ایران انجام شد، ۳۴ درصد شرکت‌کنندگان دچار افسردگی بوده‌اند

30 درصداز بيماران نیز تحت درمان با داروهاي ضدافسردگي علايم شان بهبود نمي يابد.

ضرورت: اﻓﺴﺮدﮔﯽ حالتی است ﮐﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﻄﻮر دراز ﻣﺪّت اﺣﺴﺎس ﺳﺨﺘﯽ و ﻧﺎراﺣﺘﯽ می کند، ﭘﺮﻳﺸﺎن حال و مضطرب می باشد و زﻧﺪﮔﯽ، ﮐﺴﺎﻟﺖ ﺁور و دﻟﺘﻨﮓ ﮐﻨﻨﺪﻩ اﺣﺴﺎس می شود.وﻗﺘﯽ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن دﭼﺎر اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ هیچ ﭼﻴز، احساس خشنودی و رغبت و لذت نمی کند. ﺑﺮای اﻧﺴﺎن اﻓﺴﺮدﻩ ﺷﺮوع ﮐﺮدن اﻧﺠﺎم ﮐﺎرها ﺑﺴﻴﺎر ﺳﺨﺖ و مشکل ﺑﻮدﻩ و ﺧﻴﻠﯽ زود ﺧﺴﺘﻪ می شود.ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﺼﻤﻴﻢ ها ﻏﺎﻟﺒﺎً مشکل می باشد،همانطور ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﺜﻼً ﺑﺮ روی اﻣﺮ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﮐﺮدن ﻳﺎ ﺧﻮاﻧﺪن.

هدف:کشف عوامل موثر بر افسردگی و چگونگی تاثیر گذاری آن بر روی افراد مختلف می باشد. 

سوالات اصلی تحقیق:

1.آیا افسردگی در سن خاصی بروز می کند؟

2.آیا افسردگی به زمان خاصی بستگی دارد؟

3.آیا جنسیت از عوامل موثر بر افسردگی است؟

4.خودکشی ناشی از افسردگی بیشتر در کدام قشراز جامعه اتفاق می افتد؟

5.آیا افسردگی به سطح علم و آگاهی و دانش فرد بستگی دارد؟

6.آیا بومی بودن یا غیر بومی بودن دانشجویان باعث تشدید افسردگی می شود؟

فائزه کاظمی فرد

1.بررسی عوامل موثر بر اضطراب در منطقه ی 4 تهران

 - با توجه به شرایط جوامع کنونی ، دغدغه ها و مسائل پیچیده ی زندگی روزمره ،به نظر می رسد اضطراب بخشی جدا نشدنی از زندگی هر فرد شده است.بنابراین وجود اضطراب ممکن است به متغیرهای مختلفی بستگی داشته باشد.

2.بررسی عوامل موثر بر تخلفات رانندگی در منطقه ی 8 تهران

- میزان تخلفات رانندگی در ایران از آمار بالایی برخوردار است و در چند سال اخیر با توجه به افزایش رانندگان زن ، میزان تخلفات تنها به یک گروه محدود نمی شود.

3.بررسی  عوامل موثر بر افسردگی دانشجویان دانشگاه ارشاد تهران

- همیشه قرار گرفتن در محیط ها و شرایط جدید باعث بروز عکس العمل هایی از جانب فرد می شود.این واکنش ها به مرور زمان ممکن است سازگاری فرد با محیط را تحت تاثیر قرار دهد.

4.بررسی ارتباط میان افسردگی کودکان با اشتغال مادران

- این روزها شرایط جوامع کنونی به سویی می رود که مادران حتی اگر مایل نباشند،اغلب مجبور هستند به اشتغال در بیرون از خانه بپردازند.با توجه تغییراتی که بر فضای خانواده ها حاکم شده است،ممکن است تغییراتی  بر روان و رفتار کودکان نیز ایجاد شود.

5.بررسی عوامل موثر بر کارایی مدیران در منطقه ی 8 تهران

- امروزه به دلیل جایگاه علم و دانش در کشور و افزایش دانش آموختگان رشته ی مدیریت اعم از زن و مرد ، با توجه به شرایط حاکم بر جوامع،ممکن است میان میزان کارایی و جنسیت مدیران رابطه وجود باشد.


پیشینه تحقیق-سمیه اولی

موضوع تحقیق: تاثیر آواتار (چهرک ها) بر رفتار خرید

پیشینه تحقیق:در فیلم سینمایی آواتار سال 2009، ضمیر هوشیار یک تکاور دریایی فلج از پا، به یک بدن بیولوژیکی کنترل شده از راه دور که می تواند در هوای کشنده سیاره تخیلی پاندورا[1] زنده بماند منتقل می شود. در این دنیای افسانه ای، آواتارها موجودات بیولوژیکی مهندسی شده ژنتیکی هستند که راه می روند، حرف می زنند و اساساً بدن های از دور کنترل شده هستند. در دنیای واقعی امروز، البته، واژه "آواتار" معطوف به یک موجود زنده سه بعدی نیست بلکه مربوط به تمثال مجازی یک کاربر در محیط دیجیتال می باشد. با این حال، در معنای واقعی، آواتارها برای تعامل با افراد واقعی در دنیای "واقعی" از دنیای مجازی کامل خود فراتر رفته اند.

زمانی که، در سال 2004،از بازاریاب های متخصص درباره پتانسیل استفاده از آواتارها سوال می کردید، بطور قطع پاسخی سریعی از مرز کسب و کار آینده دریافت می کردید: دنیای مجازی زندگی دوم[2]. در زندگی دوم، جامعه مجازی آنلاینی که توسط لیندن لابز در سال 2003 شکل گرفت، کاربران آواتارهایی خلق کرده و وارد دنیای الکترونیکی می شوند و با آواتارهای دیگر در محیطی شبیه سازی شده ملاقات می کنند. با وجود میلیون ها کاربر مجازی که در دنیای زندگی دوم سرگردان هستند، بازاریاب ها مشتاق به ایجاد نسخه های مجازی از برند و کسب و کار خود بودند. به گزارش هاروارد بیزینس ری ویو[3] که زندگی دوم را "محل بالقوه رویا" می داند، " بازاریاب ها در این جا فرصت تعامل با ذهن های درگیر را دارند. تجارت بخش جدایی ناپذیر زندگی دوم است... قطعاً معرفی برندهای جدید ، به هر شکلی، گام منطقی بعدی است" (Hemp, 2000, p. 49).

شرودر(۲۰۰۸) دنیای مجازی را به عنوان یک محیط مجازی پایا و ماندگار که افراد در آن با یکدیگر زندگی و تعامل می کنند تعریف می کند. این شبکه همگام سازی شده و ماندگار است که در آن توسط آواتارها معرفی می شوند و بنابراین کاربر می تواند دنیای مجازی را تا حدی بنا بر نیازهای خود از نظر ساخت و ابراز هویت فردی و جمعی مورد نظرش انتخاب کند.(منبع: کتاب رفتار مصرف کننده آنلاین نوشته آنجلین جی کلوس)

 



[1]Pandora

[2]Second Life

[3]Harvard Business Review

پيشينه

معصومه فلاح

موضوع:  بررسي عوامل تاثير گذار بر بي ميلي جوانان نسبت به ازدواج در شهر قدس

بيان مسئله:

 امروزه امر ازدواج يك دغدغه مهم  فردي واجتماعي  مي باشد. كه عوامل بسياري در افزايش يا كاهش اين امر نقش دارد افزايش هزينه هاي زندگي، بالا رفتن سطح توقعات ، شيوع روابط نامشروع و عوامل ديگر مي تواند دليلي باشد بر بي ميلي جوانان نسبت به امر ازدواج وعدم تشكيل زندگي مشترك. با توجه به اين كه ازدواج مي تواند اساس تحكيم بنياد خانواده باشد و امر بسيار ضروري درزندگي فردي و اجتماعي هر انسان است و همچنين نحوه افرينش انسان و تفاوت هاي جنس زن و مرد توسط پروردگار متعال به گونه اي بوده كه امر ازدواج يك امر ضروري از جهات گوناگون عاطفي غريزي معنوي ومادي مي باشد.،

 هدف تحقيق: هدف از اين بررسي اگاهي عميق تر از عوامل تاثير گذار بر بي ميلي جوانان نسبت به امر ازدواج ودستيابي به راهكار هاي مناسب براي حل اين مشكل باشد.

ضرورت تحقيق: جلوگيري از آثار مخرب عدم ازدواج جوانان و بي ميلي آنها نسبت به اين امر درجامعه.

سوالات تحقيق :

 آيا افزايش هزينه هاي زندگي تاثير مستقيم بر بي ميلي جوانان دارد؟

آيا حس استقلال مالي در دختران از عوامل كاهش ازدواج انهاست؟

آيا پايين بودن سطح درامد در شهرهاي حاشيه اي اين بي ميلي را تشديد مي كند؟

آيا ارضاي نياز هاي عاطفي وغريزي در حين روابط نامشروع ميتواند بر بي ميلي نسبت به ازدواج تاثير گذارد؟

آيا عدم مسئوليت پذيري جوانان از دلايل اصلي كاهش ازدواج است؟

پيشينه نظري:

خداوند متعال جهان خلقت را با هدف آفریده و در این میان انسان را به عنوان اشرف مخلوقات خویش برگزیده و بار امانت الهی را بر دوش او نهاده است.خداوند انسان را دارای اختیار و اراده قرار داده و راه رشد و تکامل را پیش روی او گشوده  است،تا با حرکت در مسیر استکمالی خویش که همان قرب الهی است،به هدف آفرینش نزدیکتر شود از منظر اسلام که دینی است کامل و جامع،ازدواج صحیح ابزاری است که بسیار زیاد به این رشد و تکامل کمک می کند و به آن توجهی خاص شده و نسبت به آن ترغیب شده است.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:زنان و مردان مجرد و غلام ها و کنیزان شایسته تان را همسر دهید،اگر فقیر باشند خدا از فضل خود بی نیازشان گرداند،خداوند بخشنده و دانا است.نور/23و نیز می فرماید:یکی از نشانه های خداوند این است که از جنس شما برایتان همسر آفرید تا موجب آرامشتان باشد،و بین شما الفت و مهربانی قرار داد...روم/21

در اسلام توصیه های فراوانی نسبت به ازدواج به موقع و همچنین نکوهش مجرد ماندن شده است تا حدی که رسول خدا (ص)فرموده اند :هرکس ازدواج کند نیمی از دین خود را حفظ کرده است. این سخن بیانگر اوج اهمیت ازدواج در تکامل انسان می باشد.همچنین پیامبر خدا (ص)در کلامی دیگر  می فرمایند:هیچ چیز نزد خدا محبوب تر از خانه ای که در اسلام به ازدواج آباد شود نیست.

امام رضا(ع)در این باره می فرمایند:اگر درباره ازدواج دستوری از خدا و پیامبر هم صادر نشده بود،همان فواید(اجتماعی)که خدا در آن نهاده-از قبیل نیکی با خویشاوندان و پیوند با بیگانگان-کافی بود که خردمندان و مصلحت اندیشان را بدان ترغیب کند

امام باقر(ع) به زنی که میخواست بدون ازدواج، به کمال برسد فرمود:این کار را نکن. اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی را در پی داشت، فاطمه(س) به درک این فضیلت، شایسته تر از تو بود.

اریک فروم روانشناس آلمانی میگوید:

انسان از لحظه ای که به دنیا میاید تا لحظه مرگ، هر کاری میکند، برای رفع احساس تنهایی خویش است و ازدواج برای رسیدن به کمال است.

بر اساس گفته ای از افلاطون، انسان به دنبال نیمه گمشده خویش میگردد.

 

پيشينه تجربي:

چند سالي است كه موضوع بالارفتن سن ازدواج در تمام محافل مرتبط با جوانان به گوش مي رسد و به نظر مي رسد براي حل اين معضل خيلي ها آستين بالازده و مراكزي را تاسيس كرده اند تا شايد بتوانند قدم مثبتي در اين راه بردارند و جوانان را به سمت ازدواج سوق دهند.ميانگين سن ازدواج در حال حاضر بالارفته است. مي توانيم اين مورد را به گردن جوان بيندازيم و از آن به دوري از ازدواج تعبير كنيم كه معتقدم تعبيري ابتدايي است اما اگر از بعد آسيب شناسي به اين قضيه نگاه كنيم متوجه مي شويم بالارفتن سن ازدواج معلول عوامل متعدد فرهنگي- اجتماعي است. در گذشته هاي نه چندان دور، ازدواج به سختي امروز نبود و به روايتي تا پسر خانواده پشت لبش سبز مي شد، پدر و مادر آستين بالامي زدند و دختري از همسايه يا فاميل را برايش خواستگاري مي كردند و بساط عقد و عروسي در اولين فرصت به پا مي شد اما امروزه، ازدواج دستكمي از هفت خوان رستم ندارد. با توجه به پژوهش انجام شده در زمينه عوامل فرهنگي موثر در تاخير ازدواج، از جمله اين موارد مي توان به تغيير نگرش جامعه به ملاك هاي ازدواج، ناكارآمدي شيوه هاي سنتي انتخاب همسر، كاهش تعداد خواستگار دختران، تمايل پسران به ازدواج با دختراني كه 7 تا 10 سال از آنها كوچكترند، تاخير در ازدواج بويژه در پسران اشاره كرد. همچنين از عوامل اجتماعي تاخير در بحث ازدواج نيز ميتوان افزايش طلاق و تاثير آن در ترس از ازدواج، پيدا نشدن گزينه مناسب براي دختران، مشكلات خانوادگي از جمله اعتياد پدر يا موقعيت پايين اجتماعي و والدين بيمار، نام برد.

 

اصلاحيه(معصومه فلاح)

 

۱. بررسي عوامل تاثير گذار بر بي ميلي جوانان نسبت به ازدواج در شهر قدس

بيان مسئله:

 امروزه امر ازدواج يك دغدغه مهم  فردي واجتماعي  مي باشد. كه عوامل بسياري در افزايش يا كاهش اين امر نقش دارد افزايش هزينه هاي زندگي، بالا رفتن سطح توقعات ، شيوع روابط نامشروع و عوامل ديگر مي تواند دليلي باشد بر بي ميلي جوانان نسبت به امر ازدواج وعدم تشكيل زندگي مشترك. با توجه به اين كه ازدواج مي تواند اساس تحكيم بنياد خانواده باشد و امر بسيار ضروري درزندگي فردي و اجتماعي هر انسان است و همچنين نحوه افرينش انسان و تفاوت هاي جنس زن و مرد توسط پروردگار متعال به گونه اي بوده كه امر ازدواج يك امر ضروري از جهات گوناگون عاطفي غريزي معنوي ومادي مي باشد.،

 هدف تحقيق: هدف از اين بررسي اگاهي عميق تر از عوامل تاثير گذار بر بي ميلي جوانان نسبت به امر ازدواج ودستيابي به راهكار هاي مناسب براي حل اين مشكل باشد.

ضرورت تحقيق: جلوگيري از آثار مخرب عدم ازدواج جوانان و بي ميلي آنها نسبت به اين امر درجامعه.

سوالات تحقيق :

 آيا افزايش هزينه هاي زندگي تاثير مستقيم بر بي ميلي جوانان دارد؟

آيا حس استقلال مالي در دختران از عوامل كاهش ازدواج انهاست؟

آيا پايين بودن سطح درامد در شهرهاي حاشيه اي اين بي ميلي را تشديد مي كند؟

آيا ارضاي نياز هاي عاطفي وغريزي در حين روابط نامشروع ميتواند بر بي ميلي نسبت به ازدواج تاثير گذارد؟

آيا عدم مسئوليت پذيري جوانان از دلايل اصلي كاهش ازدواج است؟

 

2 .بررسي تاثير آموزش كاركنان بر ميزان بهره وري در شركت ايده آرماني آراد

بيان مسئله :

 نيروي انساني مهمترين عامل تشكيل دهنده يك سازمان است كه در پويايي وحيات آن اهميت بسيار دارد . اگر اين عامل قابليت هاي لازم براي انجام دادن وظايف را نداشته باشد در رسيدن سازمان به اهداف و رسيدن به بهره وري مطلوب اختلالاتي ايجاد مي شود. آموزش را ميتوان جرياني دانست كه در آن مهارتها، طرز تلقي ها وگرايش هاي مناسب را براي ايفاي نقشي خاص مي آموزند. جريان آموزش شامل محتوا، جهت وتاكيد هاي خاص است كه طي اين جريان معلومات در ذهن فرد جايگزين و با آگاهيهاي قبلي تلفيق ميشوند ودر نتيجه در رفتار ونحوه ديد فرد تغييراتي به وجود مي آورد.  ضرورت آموزش در آماده سازي نيروي كار وتجهيز اين نيرو به دانش ها ومهارت هاي مورد نياز به منظور انجام دادن وظايف در جهت تحقق هدف هاي تعيين شده امري انكار ناپذير است .

هدف تحقيق: هدف از اين بررسي اين است كه چگونه ميتوان با اتخاذ روش هاي مناسب آموزش نيروي انساني ماهر و ورزيده اي آماده كرده تا سازمان به بهره وري بيشتري دستيابد.

ضرورت تحقيق: آموزش را مي توان اساسي ترين زيربناي نظام توسعه وبهبود دانست، براي اجراي برنامه هاي رشد وتوسعه صنعتي وجود نيروي انساني آموزش ديده امري ضروري است وبراي تجهيز نيروي انساني به مهارتها ودانشهاي مورد نياز برنامه ريزي آموزشي لازم است.

سوالات تحقيق :

آيا آموزش روحيه كاركنان را تقويت ميكند ودر بهره وري سازمان نقش دارد؟

آيا آموزش روابط بين كاركنان و مديريت را بهبود مي بخشد؟

آيا آموزش مي تواند هزينه هاي تعمير ونگهداري سازمان را كاهش دهد ؟

آيا آموزش سطح اثر بخشي كار از نظر كمي وكيفي را اعتلا مي بخشد؟

آيا آموزش ميتواند استعداد هاي موجود را پرورش دهد؟

سپیده خانی

موضوع انتخابی من تاثیر تفکیک دانشگاه ارشاد روی دانشجویان و روابط بعد از ان است

پیشینه نظری:مک کانل در نظریه ای به تفوت میان جنسیتها و مکمل بودن انها اشاره کرده است.لنگر من در تایید این نظریه گفته که در هرعملی نیاز به زن و مرد در کنار هم است تا بتوانند ایرادات هم را رفع کنند.البرشت و همکارانش این نظریه را به گونه ای دیگر بیان کرده و بازی کردن و در ادامه روابط با جنس مخالف را نوعی شکل گیری شخصیت میدانندو ان را مرحله ای از رشد فکری در هر سن میدانند.اما افرادی چون علامه طباطبایی (ره) و جمعی از مراجع  از جمله رهبر این تفکیک را لازم دانسته و شرطی برای اسلامی شدن دانشگاهها میدانند

پیشینه تجربی:تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف طی مقاله ای خواستار این تفکیک جنسیتی شده و این را باعث بالا رفتن حجب و حیا در جامعه شده و تاثیرات مخرب زیادی را از بین میبرد.از جمله اینکه دختران دیگر به  دنبال پوشیدن لباسهای جلف و بدن نما نیستند و پسران نیز رفتار کنترل شده تری دارند.

در ادامه اضافه کردند که باعث بالا رفتن بازده علمی دانشگاهها میشود

اما گروهی دختر در یکی از دانشاهها این قضیه را توهین به داشجویان شمرد و اذعان داشته که باعث کمتر شدن بازده علمی به علت یکنواخت بودن محیط دانشگاهها با دبیرستان است.و اسلامی شدن دانشگاهها را در تفکیک جنسی نمیدانند

سپیده خانی

تاثیر مد روی پوشش جوانان : در هر جامعه ای رسانه ها و مسوولین رسانه ها عامل ایجاد مد های گوناگون روی جوانان جامعه بوده است.طی یک تحقیق روی1. چگونگی سمت دادن به این تاثیر به جامعه ای بهتر و عفیف تر کار کنیم.2.از افرادی که بیشترین تاثیر را دارند چگونه در این هدف کمک بگیریم.3.تاثیرات دین روی این مد ها چقدر بوده؟4.چگونه دین را در این پوشش هاتاثیر گذارتر کنیم؟5.رسانه ها چونه میتوانند تاثیر گذار باشند؟


تاثیر تفکیک دانشگاهها روی روابط اجتماعی بعد از آن :در هر جامعه ای افراد بعد از تمام شدن دوره ی تحصیلات وارد بازار کار پر پیچ و خم میشوند که در تقابل با افراد متفاوتی هستند.از جمله جنس مخالف.اگر این تجربه را در دانشگاه نداشته باشند ممکن است دچار مشکلاتی شوند

1.ایا این تفکیک روی روابط اجتماعی موثر است؟2.ایا روی ازدواج و موفقیت در آن موثر است .3. ایا روی رضایت و انگیزه برای شرکت در کلاسها موثر است؟4.ایا روی موفقیت در کار موثر است؟5.چگونه تاثیرات مخرب این روش را از بین ببریم؟

2موضوع انتخابی+5سوال

1-    تاثیر شبکه های اجتماعی اینترنتی  بر رفتار جوانان 20تا 30 سال محل بهشتی (تهدیدات و فرصتها)

بیان مسئله: شبکه اجتمای اینترنتی  مانند فیس بوک تاثیر مثبت و منفی بسیاری را بر جوانان گذاشته است که باعث تغیراتی بر رفتار آنان شده است . هدف  از این بررسی شناسایی نقاط مثبت ومنفی وتلاش برای کاهش نقاط منفی و افزایش نقاط مثیت  بوده است .

شبکه های اجتماعی را اینگونه تعریف میکنیم : یک وسیله برای  ایجاد ارتباط اجتماعی مجازی (در یک دنیای غیر واقعی بر پایه اینترنت)هستند.

ازعوامل موثر بر افزایش علاقه  و گرایش شدید افراد جامعه به خصوص جوانان  به سمت شبکه های مجازی میتوان به این موارد اشاره کرد: 1نیازهای اطلاعاتی 2 سرگرمی 3 دوست یابی و معاشرت 4کنجکاوی 5 تعامل اجتماعی 6 گذراندن اوقات 7 کسب راهنمایی و مشورت 8 خبر رسانی و...

در حال حاضر صدها میلیون نفردرتمام دنیا عضو صدها شبکه اجتماعی هستند. وبسیاری از افراد  سر زدن به صفحه شخصی خود در این شبکه ها را جزئی از زندگی خود می دانند.

در حال حاضر فیس بوک با 31% پر مخاطب ترین شبکه اجتماعی است .ضمن اینکه  بیشتر افراد عضو  شده  در این شبکه افراد دارای سن 18تا 25 سال است  و از نظر تحصیلات دانشجویان می باشند .

درمورد تعداد دقیق افراد عضوء فیس بوک درایران آمار دقیقی وجود ندارد .فقط یک امار تخمینی  و غیر رسمی تعداد اعضای  این شبکه را 17 میلیون  نفر براورد کرده است. که 5/12% این افراد ساکن تهران هستند. و مردان بیشتر از زنان ازاین شبکه  استفاده میکنند.

سوال های مطرح شده

1-     فیسبوک چگونه مکانی است؟

2-     طبق 8عامل  موثر بر افزایش علاقه  و گرایش شدید افراد،  شبکه های اجتماعی چه مزایا و چه تاثیراتی دارند؟

3-     طبق 8عامل  موثر بر افزایش علاقه  و گرایش شدید افراد،  شبکه های اجتماعی چه معایب و زیان های دارند ؟

4-     آیا این شبکه ها تهدی برای ما بحساب می آید یا فرصت؟

5-آیا راه حلی برای چگونه درست استفاده کردن از این شبکه های اجتماعی است؟

 

 

5-    بررسی  دلایل  مشکلات زیست محیطی ایجاد شده در ساحل دریای خز

در سواحل دریای خز مشکلات  زیست  محیطی فراوانی مشاهده شده است که باعث افزایش مرگ ومیر آبزیان آن شده است . هدف از این مطالعه شناسایی دلایل این مشکلات و ارائه راهکارهایی جهت رفع آنها است .

دریایی خزر یکی از مهمترین منابع طبیعی  بشمار می آید .اهمیت این دریایی زیبا وتاثیر آن بر اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. زندگی جمعیت قابل توجهی از مردم ساحل نشین به دریا وابسته است.وبرای بسیاری از گردشگرانی که به شمال سفر میکنند دریا وبهره بردن از آن در اولویت اولشان است.

وجود گردش گریهای بی برنام ، آلودگی های نفتی ، آلودگی های میکروبی وشیمیایی و پسماندها همه ی اینها پیامدهای ناگواری را برای محیط زیست ،جانوران وگیاهانی که در دریای خزر زیست میکننددارند پسماندهای شناور مثل نایلون بطری ها مانند تله برای آبزیان کوچک و بچه ماهی ها عمل میکنند. این پسماندها سطح وسیعی  از اب دریا را میپوشانند ومانع رسیدن نور خورشید واکسیژن به آب میشود در نتیجه باعث مرگ آبزیان میشود

 

1-     چگونه از آلودگی های دریای خزر  جلو گیری کنیم؟

2-     آیا برای پاک سازی دریای خزر کاری انجام شده آست؟

3-     فرهنگ سازی افراد جامعه تا چه میزان میتواند بر تمیزی دریای خزر تاثیر گذار باشد؟

4-     اگر این منبع طبیعی مهم را به حال خود بگذاریم چه میشود؟

 

 

                                                                                                  ندا دادارصفت

سپیده خانی

5موضوع اولیه

نقش جایزه در خرید مردم (برای بالا رفتن فروش سازمان)

تاثیر سخت گیری مدیریت روی نظم وانضباط سازمان (بالا رفتن راندمان کار در سازمان تا چه حد به میزان سخت گیری مدیریت و نحوه ی این سخت گیری بستگی دارد)

چگونگی نهادینه شدن انجام عملیات های ایمنی روی کارکنان  به جای اجبار (هر عملی که با اجبار همراه باشد در صورت عدم نظارت انجام نمیگیرد.با یک روش خوب انجام این عملات را باید در کارکنان نهادینه شود)

تاثیر مد روی پوشش جوانان (مد روی جوانان اثر بسیاری دارد چگونگی سوق دادن این تاثیر به سمت فرهنگ دینی)

اثر تفکیک دانشگاهها روی روابط بعد از دانشگاه (ارتباط با جنس مخالف به نوعی از قوانین دنیا است.وقتی این ارتباط در دانشگاهها نباشد بعد از آن در کار و ... دچار مشکل میشوند)

فرزانه  جمشیدی

۱)تاثیر تنوع طلبی مردان در تحکیم ویا فروپاشی بنیاد خانواده چیست؟(باتکیه بر مردان منطقه ۱۰ تهران)

۲)دلیل اینکه در فرهنگ سازمانی شرکتی رشوه خواری رایج است چیست؟(شرکتهای بیمه)

۳)تاثیر عدم توجه به صحبت های خانم ها در شرکت چیست؟(با تکیه بر قسمت فنی ایران خودرو)

۴)به چه دلیلی تمایل جوانان به عضویت در سایت ها وشبکه های اجتماعی  بیشتر از قبل شده است؟

۵)تاثیر ایجاد خلا میان والدین و فرزندان امروزی چه می تواند باشد؟

دلایل:

۱)زندگی های خیلی از جوانان امروزی بر اثر همین عامل از بین رفته است.

۲)با این روش حق خیلی از مردم خورده میشود وباعث بی عدالتی ونابرابری می شود.

۳)نادیده گرفتن ومهم نشمردن حرف های خانم که باعث کاهش اعتماد به نفس آنها می شود.

۴)به دلیل تبلیغات و انتشار بعضی مزیت ها و نقص ها وبدی های شبکه های اجتماعی.

۵)چون پدر ومادر نقش مهم وبه سزایی در تربیت بچه ها دارند باید رابطه عمیق وصمیمی باهم داشته باشند.


موضوع: تاثیر ایجاد خلا میان والدین و فرزندان امروزی چه می تواند باشد 

بیان مسئله

1)با توجه به گذشت زمان دیده میشود که رفته رفته فرزندان و والدین امروزی رابطه عمیق وعاطفی گذشته در بینشان کم رنگ تر می شود. این فاصله ها نشات گرفته از اختلاف سلیقه ونظر هایی حاصل میشود که در این دوره زمانی بیش از قبل است که دلیل اصلی آنها نیز می توان به وسایل ارتباطی نظیر اینترنت،موبایل،ماهواره و.... است که باعث ایجاد فاصله شده اند اما از آنجایی که خانواده بنیاد اصلی تحکیم جامعه است  وهمه بزرگان وبه خصوص اسلام به حفظ وپایداری آن توصیه کرده اند و لذا عدم نگهداری درست آن منجر به انحرافات وحتی تهدیدی برای جامعه است که می تواند صدمه بزرگی به جامعه بزند.

ضرورت و هدف:

هدف از پی بردن به این مساله این است که بتوانیم راهکارهایی تعبیه شود که اختلافات وخلا  بین والدین و فرزندان امروزی را کم تر کنیم واینکه چون خانواده نقش به سزایی در پیدایش شخصیت فرزندان دارد وبررسی این قضیه ضرورت می یابد.

سوالات اصلی:

1)آیا فاصله سنی بین والدین و فرزندان موثر است؟

2)آیاتعداد فرزندان موثر است؟

3)آیا وسایل ارتباطی تاثیر ی در ایجاد فاصله ها دارد؟

4)آیا جنسیت موثر است؟

5)آیا رابطه ای بین فاصله ء والدین و فرزندان و امنیت اجتماعی وجود دارد؟


موضوع: دلیل اینکه در فرهنگ سازمانی شرکتی رشوه خواری رایج است چیست

بیان مسئله

رشوه خواری یکی از معضلاتی است که در دنیای سازمانها ی امروزی تقریبا به عنوان یک اصل جا افتاده است . انجام این عمل ضربه محکمی به فرهنگ سازمانی می زند وحتی می توان تاثیرات سوء آن را در جامعه مشاهده کرد . البته نیمی از بروز این رفتار به مدیریت و بخشی از آن به شخصیت و رفتار کارمند  وبخشی هم به  ارباب رجوع بستگی دارد که هر کس حد ومرز  رفتار خویش را بشناسد کم تر امکان بروز هر گونه فساد اخلاقی به وجود می آید.

ضرورت وهدف

اگر کاکنان درک درستی از جایگاهشان داشته باشند واگر بدانند که این رفتارشان  چه تاثیریدر داخل و خارج از سازمان دارد . ضرورت انجام این این عمل این است که بتوانیم کاری کنیم که حد اقل افرادی که تازه به سازمان وا رد شده اند از این رفتار پیروی نکنند و دیگر اینکه نتوانیم ذهنیت بدی که از سازمان در افکار ارباب رجوع بوجود آمده را چگونه از بین ببریم.

سوالات اصلی

1)آیا این رفتار کارکنان منشا شخصیتی دارد یا تابع تاثیر محیطی است؟

2)آیا خود سازمان متولی چنین شخصیت هایی با این رفتار ها می شود؟

3)آیا جنسیت کارکنان نیز می تواند تا ثیر گذار باشد؟

4)چقدر خود ارباب رجوع در بوجود آوردن چنین شرایطی سهیم است؟

5)آیا جایگاه و مقام کارکنان نیز تاثیر دارد؟


مائده سمیع

موضوع : بررسی تاثیر استفاده از مشروبات الکلی مردان بر خشونت های خانگی علیه زنان ساکن جنوب تهران

پیشینه نظری

استفاده از الکل ریشة دیرینهای در زندگی بشر دارد  «کمبوجیه» اولین کسی بوده که در قرن ششم پیش از میلاد، نام الکلیک به او اطلاق شده است. بسیاری از مردمان فرهنگهای قدیم مانند مصر، یونان و رُم در استفاده از شراب افراط میکردند. قدیمیترین فرمول تهیه شراب، در حدود یک و نیم قرن قبل از میلاد مسیح به وسیله «مارکوس کاتا» در ایتالیا ثبت شد. در حدود 800 سال بعد از میلاد مسیح، مرحله تقطیر توسط یکی از شیمیستهای عرب توسعه پیدا کرد، بعد از این اختراع، شاهد افزایش چشمگیر الکل هستیم.

پیش از ظهور اسلام، میگساری در عربستان نیز شیوع داشت، اما با طلوع خورشید عالمتاب اسلام، در طی چند مرحله، حکم تحریم مشروبات الکلی توسط قرآن کریم بیان شد: «یا ایهاالذین آمنوا انماالخمر و المیسر والانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون

"ای مؤمنان، شراب، قمار، بتها و شرطبندی با تیرها، پلیدی و کار شیطان است، از آن اجتناب کنید تا رستگار شوید" .

بعد از این حکم تحریمی، شرابخواری در تمام سرزمینهای اسلامی، به حداقل رسید و پس از گذشت چندین سال، در سرتاسر کشورهای اسلامی ممنوع گردید.

در دسامبر سال 1953، مجمع عمومی سازمان ملل برای تعریف خشونت های مبتنی بر مالکیت نسبت به جنس مؤنث به توافق رسید و با عنوان "بیانیه طرد خشونت علیه زنان" به تعریف خشونت پرداخت. در این بیانیه، خشونت علیه زنان چنین تعریف شده است: "هر عمل خشونت آمیز نسبت به جنس مؤنث و هر فعلی که منجر به ضرر نسبت به زنان یا دردهای جسمانی، جنسی و روانی شود و همچنین تهدید به چنین افعالی، به علاوه مخالفت و یا تحریم آزادی های وی، چه در زندگی اجتماعی یا تحریم آزادی های وی در زندگی خصوصی، خشونت با زنان محسوب می شود".

در قطنامه ( رفع خشونت عليه زنان ) مجمع عمومي سازمان ملل در سال 1993 در تعريف خشونت آمده است : (هر گونه رفتار خشونت آميزي كه بر اساس جنسيت انجام مي شود و نتيجه احتمالي آن آزار جسمي ، جنسي يا رواني زنان يا آسيب ديدن آنان باشد كه اين رفتارها شامل تهديد به اعمالي از قبيل زورگوئي يا محدود كردن خودسرانه ديگران از آزادي – چه در عرصه عمومي و چه در عرصه خصوصي است ) .

البته گرایش به استفاده از الکل در کشورهای اسلامی به دلیل تابوی تحریم شراب، تبدیل به بحران اجتماعی نشده است. با پیروزی انقلاب اسلامی، میگساری تقلیل یافت، اما پس از پایان جنگ تحمیلی و بروز برخی ناهنجاریهای اجتماعی، به تدریج بر آمار مصرف کنندگان الکل افزوده شد و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن دامنگیر خانواده و زنان گردید.

 

پیشینه تجربی

بشر در دوران معاصر دچار آسیبها و چالشهای فردی و اجتماعی فراوانی شده و در تکاپوی حل آنها، در دام نابهنجاریهای دیگری گرفتار شده است. الکلیسم، یکی از نابهنجاریهایی است که تأثیرات منفی و مخرّبی را در عرصههای فردی، خانوادگی و اجتماعی به همراه دارد. بدین لحاظ نهاد خانواده، به عنوان مهمترین نقطه آسیبپذیر این انحراف و زنان، به عنوان اولین قربانیان این کجروی اجتماعی محسوب میشوند؛ به گونهای که میتوان میخوارگی مردان را جرمی علیه زنان تلقی کرد.

طبق آمار منتشر شده به وسيله سازمان بهداشت جهاني( word health organization )   (1997) از هر سه زن يك زن در طول زندگي  خود مورد خشونت خانگي واقع مي شود . حدود يك چهارم از زنان آمريكائي در طول 12 ماه , حداقل يك بار مورد ضرب وشتم شديد همسرانشان قرار مي گيرند. در ايران بحث هاي مربوط به خشونت عليه زنان چندان مورد توجه نبود و با بررسي پيشينه تحقيقات خشونت خانگي صحت اين مطلب مورد تائيد است . در سالهاي اخير با توجه به گسترش حضور زنان   در صحنه هاي فرهنگي ، اجتماعي و دانشگاهي و ايجاد رشته هاي مختص زنان ( رشته مطالعات  زنان) بحث هاي مربوط به همسرآزاري در قالب طرحهاي تحقيقاتي و پايان نامه هاي دانشجوئي وحتي به شكل طرح ملي دنبال مي شود و از شكل بحث هاي ژورناليستي داستاني تا حد زيادي خارج شده است . هر چند كه خشونت خانگي در خانواده ها امري نهاني است و موارد شكايت از پديده همسرآزاري بسيار كمتر از موارد واقعي است و در اكثر موارد زنان به دليل حفظ كانون و شان  خانواده خشونت خانگي را پنهان مي كنند  . 

دكتر ژاله شادي طلب در گفتگو با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد كه ايران در ميان 140 كشور دنيا در رتبه 78 قرار دارد ، و اين درحاليست كه كشورهاي حوزه خليج فارس در اين شاخص از شرایط مطلوب تري برخوردارند.

برآورد كلي انجام شده مربوط به گستره خشونت خانگي در 28 مركز استان نشان مي دهد 66 درصد خانواده هاي مورد مطالعه از اول زندگي مشترك تا زمان اين مطالعه حداقل يكبار تجربه خشونت  خانگي با تعريف عام آن داشته اند و30 درصد خانوارها حداقل يكبار در طول زندگي خشونتهاي فيزيكي جدي و حاد و در 10 درصد خانوارها خشونتهاي منجر به صدمات موقت و يا دائم و جدی را داشته اند.

در گزارشي ديگر از ايسنا مدير دبير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي اعلام كرد: از 285 مورد تماس قابل پيگيري با خط اورژانس اجتماعي تهران در طول مدت 21 بهمن سال گذشته تا 22 ارديبهشت امسال، 41 مورد مربوط به خشونت خانگی بوده است. با توجه به گزارشهاي قابل توجهي كه در مورد پديده همسرآزاري وجود دارد.

در پژوهشی با عنوان "بررسی وضعیت خشونت در شهر تهران" 64% پاسخگویان معتقد بودند که میزان خشونت در شهر تهران بالا است. خشونت کلامی با 45% به طور یکسان در زنان و مردان وجود دارد. بروز خشونت فیزیکی در این زمینه یابی 52% تخمین زده شد که مردان سهم بیشتری داشتند. عواملی چون تکرار خشونت، حساسیت افراد، وسایل ارتباط جمعی، شرایط اقتصادی و مشکلات اجتماعی عمده ترین نقش را در بروز خشونت داشتند. این پژوهش اعتبار خشونت را به عنوان امری اجتماعی، فرهنگی و غریزی نشان می دهد.

در پژوهش ناز پرور (1376) با عنوان "بررسی موارد زن آزاری فیزیکی در مراکز پزشکی قانونی در شهر تهران در سال 1376"، سن اکثر قربانیان بین 20 تا 40 سال بود. در این پژوهش سن ازدواج و اختلاف سنی با شوهر تأثیری در میزان خشونت نداشت. به علاوه، فشارهای اقتصادی و مستأجر بودن نیز بر روی خشونت اثری نداشتند اما زندگی مشترک با خانواده شوهر عامل مستقیمی در افزایش خشونت علیه زنان بود. زن آزاری در مردانی که سابقه زندانی شدن یا بازداشت شدن داشته اند و در افرادی که مواد مخدر یا الکل مصرف می کردند بسیار بیشتر بود. شایعترین علل شروع درگیریها در درجه اول مسایل اخلاقی و تربیتی و پس از آن دخالت های دیگران به ویژه خانواده شوهر بود و مسایل اقتصادی نقش بسیار کمی داشتند.

در مقاله ای با عنوان "بررسی قربانیان زن آزاری مراجعه کننده به پزشکی قانونی" نشان داده شده است که سابقه اعتیاد، زندانی شدن و ارتکاب جرایم گوناگون در مرد رابطه مستقیم با زن آزاری دارد. همچنین عوامل فرهنگی و تربیتی چون زندگی با اقوام همسر به شکل گروهی و سابقه خشونت در خانواده مرد در دوران کودکی از عوامل زمینه ساز بروز زن آزاری بوده اند. در این مقاله عنوان شده است که اکثر قربانیان بین 30 تا 40 سال سن دارند.

"بررسی مشخصات زوجین و ارتباط آن با نوع و شدت همسرآزاری در زنان مراجعه کننده به دادگاه شهر تهران" عنوان پژوهشی است که در سال 1378 توسط حق دوست اسکویی صورت گرفته است. در این پژوهش 84% زنان و 65% مردان زیر 35 سال؛ 52% زنان و 5/33% مردان با تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند، 5/62% مردان و 3/7% زنان از الکل و مواد مخدر استفاده می کردنددر 1/89% موارد اختلاف سنی زوجین کمتر از 10 سال بود. 2/78 درصد زنان، شوهر را به عنوان تنها تصمیم گیرنده خانواده معرفی کردند، 7/83% زنان و 7/32% مردان بیکار و 4/36% آنان کار آزاد داشتند .

نتایج پژوهشی با عنوان "بررسی پدیده خشونت در خانواده های پدر معتاد و رابطه آن با نوع اعتیاد، سابقه جنایی، وضعیت شغلی، سنی و تحصیلی معتادان" (1381) ، نشان داد که در کمتر از یک درصد از این خانواده ها فقط خشونت جسمی، در 2/18 درصد فقط خشونت روانی و در 6/63 درصد هم خشونت جسمی و هم خشونت روانی وجود دارد. بین نوع خشونت و دفعات تکرار خشونت با نوع اعتیاد، سابقه جنایی، وضعیت تحصیلی و سن مردان رابطه معناداری وجود نداشت اما دفعات تکرار خشونت با تحصیلات پایین در مردان همراه بود.

در پژوهش بگرضایی (1382) بر روی 250 زن رابطه میان تجربه و مشاهده خشونت در خانواده مرد، میزان پایبندی به اعتقادات مذهبی، میزان دخالت خویشاوندان، میزان رضایت و علاقه زن به همسر، میزان سوء ظن مرد نسبت به زن، تعداد فرزندان، پایگاه اقتصادی – اجتماعی مرد، اختلالات روانی (به ویژه پرخاشگری) در مرد، تحصیلات زن و اعتیاد مرد به مواد مخدر و الکل با میزان خشونت مردان علیه همسران خویش معنادار است. شایع ترین نوع خشونت در این تحقیق، خشونت روحی – روانی بود.

یافته های حاصل از پژوهش "همسرآزاری و عوامل مؤثر بر آن در مراجعین زن دادگاههای خانواده در شهر تهران" (1385) نشان داد که بین سن زوجین و میزان همسرآزاری جسمی و روانی رابطه معناداری وجود ندارد ولی بین مدت زمان ازدواج و همسرآزاری جسمی رابطه وجود دارد. همچنین بین همسرآزاری جسمی با میزان تحصیلات زوجین رابطه وجود داشت به طوری که هر چه تحصیلات زوجین بالاتر بود از میزان همسرآزاری جسمی کاسته می شد. شوهران مصرف کننده الکل و مواد مخدر و کسانی که سابقه بیماری روانی داشتند نسبت به گروه عادی بیشتر همسرشان را آزار می دادند. رابطه بین درآمد و همسرآزاری جسمی و روانی معنادار نبود.

 

اصلاحیه  بیان مسئله

فاطمه خلیل الهی

موضوع :تاثیر کلاسهای اموزشی روان شناسی بر امید به زندگی جوانان منطقه ۸تهران

بیان مسئله :امروزه به دلیل افزایش معضلات اجتماعی اعم از ارتباط های نامشروع و تاثیر اعتیاد پدر و مادر بر سلامت روان فرزندان و ...افراد جامعه از نظر روانی سلامتی شان بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد و شاید به همین دلیل برای رفع مشکلات خود به این کلاس ها مراجعه می کنند .هدف از این تحقیق بررسی میزان اثر این کلاس ها در رفع معضلات  اجتماعی و مشکلات افراد جامعه می باشد .

موضوع۲:اثر تنبیه و پاداشبر عملکرد کارکنان بانک سپه شعبه خراسان در سال ۸۳-۸۱

بیان مسئله:بررسی تاثیر تنبیه و پاداش بر میزان بازدهی کارکنان و اینکه کدامیک موثرتر هستند از انجاییکه میزان بازدهی کارکنان که تنبیه می شوند وپاداش می گیرند در مقایسه با کارکنانی که مورد تنبیه و پاداش قرار نمی گیرند تفاوت چشمگیری وجود دارد اما برسی اینکه کدامیک ازاین دو عامل تنبیه و پاداش موثر تر است در بررسی عملکرد کارکنان نقش به سزایی دارند.هدف از این تحقیق بررسی میزان بازدهی کارکنان در اثر تنبیه تشویق در ارائه خدمات بانکی و تاثیر ان در نحوه برخورد با مشتریان بانک است .

پیشینه نظری و تجربی

فاطمه خلیل  الهی

پیشینه نظری

تشویق و تنبیه در آیینه قرآن کریم

قرآن کریم پر است از بشارت و انذار، ولی در تربیت اسلامی بر تشویق بیش از تنبیه تاکید شده است. 
خداوند می فرماید: "ما حقایق قرآن را سهل و آسان به زبان تو آوردیم تا اهل تقوا را بشارت دهی و معاندان لجوج را بترسانی." یا: "ای پیامبر! به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، بشارت بده که جایگاه آنان در قیامت، باغستان هایی است که نهرهای آب در آن جاری است." چنانچه می بینیم در منطق قرآنی، تشویق و امر به معروف و نیکی و بشارت به تحقق وعده الهی بر تنبیه و عذاب مقدم است.

تشویق و تنبیه از نظر امام علی (ع)

 در تربیت انسان ، اصل بر تشویق و ترغیب است ، نه تنبیه و مجازات ، امام علی (ع) می فرمایند : به وسیله خوبی با بدی بستیزید .

تشویق و تنبیه باید به اندازه باشد تا اثرات منفی به جا نگذارد .امام علی (ع) می فرمایند : ستایش بیش از استحقاق ، تملق است و کمتر از استحقاق ،درماندگی یا رشک بردن است .

تنبیه باید کاملا سنجیده ، حساب شده و دقیق باشد و به هیچ وجه از حد و مرز لازم فراتر نرود ، زیرا اثرات منفی دارد .امام علی (ع) به این امر هشدار می دهند : افراط در سرزنش کردن ، میزان لجاجت را افزون تر می کند .

تشویق و تنبیه در مکتب مولانا:

تشویق حس خودپسندی و حب ذات انسان را اقناع می کند.

نکوهش و ناسپاسی شخصیت انسان را تحقیر می نماید.

مولانا جلال الدین محمد بلخی اساس تعلیم و تربیت را بر شیوه تشویق و محبت گذارده و در موارد بسیاری از نقش تعیین کننده محبت سخن به میان آورده است:

از محبت دردها صافی شود         از محبت دردها شافی شود

ازمحبت مرده زنده می کنند         از محبت شاه بنده می شود

(مثنوی معنی دفتر سوم ،غزل چهارم)

تنبیه و تشویق از دیگاه سعدی:

" سعدی " با الهام از رافت اسلامی اصل را بر تشویق می نهد ، در صورتی که موثر واقع نشد، تنبیه را روا می دارد:

                              بسا روزگارا که سختی برد       پسر چون پدر نازکش پرورد

خردمند و پرهیزکارش برآر       گرش دوست داری بنازش مدار

                           به خردی درش زجروتعلیم کن      به نیک وبدش وعده و بیم کن

                             نواموز راذکر و تحسین و زه     ز توبیخ و تهدید استاد ب  

. آلبرت بندورا:

بندورا معتقد است: يكى از انواع تنبيه، تنبيه جانشينى15 است كه عبارت است از: احساس نوعى تنبيه دست دوم ـ ياجانشينى ـ از مشاهده رفتار توسط فرد ديگر؛ گويى مشاهده كننده تصور مى كند الگو به اين دليل رفتارى را ترك مى كند كه به خاطر آن تنبيه شده است. بنابراين، در مشاهده گر اين منطق شكل مى گيرد كه هر كس ديگرى هم كه همان رفتار را انجام دهد همان تنبيه را دريافت خواهد كرد.16

نظريه يادگيرى اجتماعى تا حدى مبتنى بر الگوى شرطى سازى عاملى است. در اين نظريه، با تأكيد بر توانايى انسان براى نمادسازى، جست وجوى روابط علت و معلول و پيش بينى پيامدهاى رفتار، بر نقش مشاهده رفتار ديگران تأكيد دارد و نقشى كه تنبيه الگو براى اصلاح رفتار مشاهده گر دارد، بندورا را معتقد به جواز تنبيه كرده است.

بیشینه تجربی :

زمانی که ما با شیوه هایی سروکار داریم به منظور تاثیرگذاری در  افراد مورد استفاده قرار می گیرند به مواردی چون کنترل تنبیه و تشویق برخورد می کنیم به طور کلی عوامل بسیار زیادی وجود دارند که رفتار فرد را تحت تاثیر قرار می دهند .به نقل قول از مهدی یاراحمدی : منظور از تغییر رفتار افراد یا هدایت رفتار انها در مسیر مورد نظر از روش هایی استفاده می شود که شناخته شده ترین ان فرایند کنترل و تشویق است . و اصطلاح تشویق و پاداش با یکدیگر ارتباط و پیوستگی نزدیکی دارند . درکل فرایند  تشویق فرایند پاداش دهی است به رفتار فرد یعنی برانگیختن شوق و علاقه مجدد ان به انجام همان رفتار .به طور مثال یک تحسین امیز یا یک تشویق مالی بزرگ .

سوالات تحقیق

معصومه صفا

موضوع :بررسی تاثیر ایجا د انگیزه و تشویق پرسنل توسط مدران سازمان ها بر روی کارایی انها

سوالات :

۱-اثر انگیزه دقیقا با کدام یک از محرک های بدن ارتباط دارد ؟

۲- چر بعضی از مدیران در سازمان ها به موضوع اثر انگیزشی کمتر اهمیت می دهند؟

۳- مدیران عامل چگونه می توانند سرپرستان را در این جهت هدیت و اموزش دهند؟

۴-در ایران چند درصد ازمدیران به ایجاد نگیزه اهمیت می دهند؟

۵-تاثیر میزان احساس رضایت که توسط مدیران به پرسنل داده می شود و میزان کارایی تا چه میزان است؟

موضوع۲:تاثیر تنوع  کالاها برروی جذب مشتریان فروشگاه هایپر استار

۱- اثر وجود کالاهای متنوع در فروشگاه بر میزان خرید بیشتر انها چه تاثیری دارد؟

۲-ایا از نظر روان شناسی وجود انواع کالاها می تواند از نظر احساسی به مشتریان احساس رضایت بخشی بیشتری بدهدو در نتیجه خرید انه بیشتر شود؟

۳-ایا تنوع کالاها باعث می شود خرید های تفننی بیشتر انجام شود درنتیجه باعث افزایش مشتریان شود؟

۴-ایا تنوع کالاها باعث سهولت بیشتر در خرید  و حق انتخاب بیشتر برای مشتریان می شود؟

۵- ایا وجود تنوع کالا باعث جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان می شود؟

الهه بدرلو

موضوع: بررسی سبک مدیریت در بالا بردن انگیزش پرسنل شرکت الوند سازه آکام جهت ارائه بهتر خدمات به ارباب رجوع

 

پیشینه نظری:

نظریه های انگیزش:
تحویل اندیشه مدیریت در زمینه انگیزش کارکنان، سه مرحله نسبتا متمایز را پشت سر گذاشته است. در نخستین نظرات انگیزش به ارایه الگوی منحصر به فردی از انگیزش پرداخته شده که آنرا درباره هر کارمند و در هر موقعیتی قابل صدق می دانند. این دیدگاه ها عبارتند از مدل سنتی، مدل روابط انسانی و مدل منابع انسانی 
1.مدل سنتی 
 
مدل سنتی انگیزش با نام فردریک تیلور و مکتب مدیریت علمی همراه است. تیلور هنر مدیریت را به عنوان ابزار شکل دهنده رابطه مدیران و کارگران مورد ملاحظه قرار داد و عامل انگیزش را صرفا" براساس مهارت بیشتر و تولید کارایی بیشتر دانسته و تشویق و تنبیه را مورد تاکید قرار می دهد. تیلور پاداش مادی تنها محرک برای تولید کارایی می دانست. اين مكتب معتقد بود يكي از جنبه‌هاي مهم کار مدیر این است که اطمینان حاصل کند انجام وظایف تکراری و ملال آور با بیشترین بازدهی همراه است. مدیران تعیین می کردند که چگونه باید کار انجام شود و سیستم دستمزد تشویقی را به کار می بردند تا کارکنان برانگیخته شوند.این مدل مبتنی بر انگیزش مادی بوده و در آن پرداخت حقوق و دستمزد به ازای تولید بیشتر افزایش می یافت. طبق این نظریه مدیران معتقد بودند کارگران دارای سستی و تنبلی ذاتی بوده و تنها به وسیله عوامل اقتصادی می توان آنها را به تولید بیشتر تحریک کرد. از این رو مدل انسانی اقتصادی از این نظریه حاصل می شود 
 
2.مدل روابط انسانی
روابط انسانی حاصل مطالعات هاثورن بود. طبق این نظریه انسانها بجز پول با عوامل دیگری نیز برانگیخته می شوند. کارهای تکراری و کسالت آور موجب کاهش انگیزه کارکنان می شود اما رفتار اجتماعی موجب افزایش انگیزه و کارایی کارکنان می شود. افراد به عنوان موجودات اجتماعی در پاسخ به محیط کار برانگیخته می شوند. طبق این نظریه وجود انگیزه لازم مانند رضایت شغلی، موجب بالا رفتن عملکرد کارکنان می شود. مدل انسان اجتماعی از این نظریه حاصل می شود.
3.مدل منابع انسانی 
از دهه 1960 به بعد مسلم شد که نظریه های کلاسیک و روابط انسانی، تاثیر روابط اجتماعی و ساختار رسمی را نادیده گرفته و مفروضات مدل روابط انسانی تصویر ناقصی از رفتار انسانی را در محل کار ارایه می داد. مدلهای معاصر انگیزشی بر این فرض هستند که عوامل زیادی قادر به تاثیر گذاری در رفتار انسان می باشد. این عوامل شامل اهمیت نظام پاداش، تاثیرات اجتماعی، ماهیت شغل، الگوی رهبری، نیاز و ارزشهای کارکنان و ادراک خود از محیط کار است.پژوهشگران این بخش ضمن استفاده از دو مدل قبلی از نظر ساده تلقی کردن مساله انگیزش و نگاه تک بعدی به آن، به دو مجموعه مفروضات بدبینانه و خوش بینانه از انگیزش پرداختند. در نظرات معروف این مدل مفروضات Y و X و دیدگاه مازلو است. 
نظریه‌های محتوایی
نظریه‌های محتوایی از توصیف «هست» و «نیازها» صحبت می کنند و نظریه پردازان محتوایی درصدد شناخت و مشخص کردن عواملی هستند که موجب انگیزش انسان برای کار می شود. به عبارت دیگر تئوریهای محتوایی بیشتر به مسائل درونی انسان و عوامل انگیزش توجه دارند و در جستجوی چیزهایی هستند که رفتارفرد را برای انجام کار فعال می سازد.

1. نظریه سلسه مراتب نیازها: ابراهام مازلو مدل خود را درباره انگیزش انسانی، بر مبنای تجربه کلنیکی خود در سال 1943 ارایه داد. وی احتیاجات بشری را به پنج طبقه تقسیم نموده و آن را سلسله مراتب نیازها می نامد که عبارتند از: 

1) نیازهای فیزیولوژیک :ارضای سائقه های تشنگی، گرسنگی و جنسی 
2) نیازهای ایمنی :رهایی از ترس آسیب های برونی، تغییرات شدید برونی 
3) نیازهای مربوط به تعلق :میل به داشتن روابط عاطفی و مراقبتی یعنی دریافت محبت و حمایت شخصی از ناحیه دیگران 
4) نیاز به قدرت و منزلت : احترام و ارج گذاری مثبت از جانب همسالان و وابستگان 
5) خودیابی یا شکوفایی : فرصت برای ارضای توان بنیادین فرد تا حد نزدیک تر شدن به خود طبیعی

پيروان مکتب کلاسیک معتقدند اگر احتیاجات جسمانی زیر دستان برآورده شود آنان حداکثر تلاش خود را برای کسب هدف های سازمان بکار خواهند برد. اینگونه مدیران معمولا از خود سوال می کنند که چرا کارایی سازمان اضافه نمی شود؟ در حالی که ما پول خوبی می پردازیم و موقعیت کار عالی است. در حقیقت پولی که به کارمندان پرداخت می شود تا احتیاجات جسمانی خود را از قبیل خوراک، پوشاک و مسکن تامین کنند وقتی به مصرف می رسد که آنها در خارج از محیط سازمان خود هستند و معمولا هیچکس پول را در موقع کار خرج نمی کند. بنابراین پول به تنهایی نمی تواند انگیزه ای در کارمندان سازمان ایجاد کند. آنچه باعث انگیزه می شود برآوردن نیازهایی است که در سلسله مراتب نیازها در مرتبه بالاتری قرار دارد یعنی احتیاجاتی از قبیل امنیت، تامین اجتماعی، تعلق، احترام و مانند آن به ندرت کاملا" ارضا می شوند بخصوص برای افرادی که در رده های پایین سازمان قرار دارند و به فوق العاده یا پاداش متکی هستند.


2)نظریه انگیزش و بهداشت روانی
این نظریه توسط یک روانشناس بنام فردریک هرتزبرگ ارایه شد. هدف هرتزبرگ شناخت عوامل محیطی و انگیزشی بود. کار او تاثیر شگرف بر مدیریت منابع انسانی داشت. مفاهیمی چون غنی ساختن شغلی، توسعه فردی و رضایت شغلی، از طریق این دیدگاه و مبنی بر اینکه انگیزه از دل افراد بیرون می آید، نه از دل سیاست های اعمال شده توسط سازمان، تکامل یافتند. این امر همچنین بر روش پرداخت حقوق و مشوق های سازمانی نیز تاثیر گذاشته است. هرتز برگ معتقد است که باید آن انگیزه را انتخاب کرد که بیشترین اهمیت را برای افراد دارد. بسیاری از سازمانها بر این باور هستند که پول تنها انگیزه برای کارکنان است اما کار هرتزبرگ، نمایانگر رویکردی جامع تر است .هرتز برگ به دنبال این پرسش که «مردم از کار و شغل خود چه می خواهند؟» از مردم می خواست که به صورت مفصل درباره اوضاع یا شرایطی صحبت کنند که می توانست در رابطه با شغلشان بسیار خوب یا بسیار بد باشد. او این پاسخها را طبقه بندی کرد. هرتزبرگ این پاسخها را طبقه بندی کرد و چنین نتیجه گرفت که پاسخهایی که متضمن احساس خوب افراد درباره کارشان است با پاسخهایی که احساس بد افراد را نسبت به کارشان نشان می دهد بسیار متفاوت است. برخی از این ویژگیها رابطه پایدار با رضایت شغلی دارند و بقیه عوامل با نارضایتی شغلی ارتباط دارند. عوامل ذاتی مانند پیشرفت، شناخت یا داشتن شهرت، ماهیت کار، مسئولیت، ترقی و رشد با رضایت شغلی ارتباط دارند.


3. نظریه دو ساحتی انسان: نظریه X و Y : مک گریگور برداشتها، طرز تلقی و نگرش مدیران را در زمینه ماهیت و انگیزش انسانها به دو گروه تقسیم می‌کند و به منظور آنکه هیچگونه پیشداوری در مورد آنها صورت نگیرد، آنها را حروف X و Y مشخص کرده است . 

 

4)نظریه زیستی- تعلق- رشد (ERG)

       این نظریه از سه جهت با نظریه ی سلسله مراتب مازلو تفاوت دارد:

       این نظریه، ابتدا نیاز ها را به سه دسته تقسیم می کند:

        * نیازهای زیستی که به رفاه مادی افراد مرتبط است(Existence).

* نیازهای تعلق که میل به ارضای روابط میان فردی را در بر می گیرد (Relatedness).

*  نیازهای رشد که به بیان میل به رشد و توسعه مستمر فردی می پردازد(Growth).

 

بر خلاف نظریه ی سلسله مراتب مازلو که رفتن به سطح بالاتر نتیجه ی ارضای سطح پایین تر است، این نظریه از اصل " ناکامی- بازگشت" استفاده می کند. این اصل بیانگر این است که اگر نیاز سطح بالایی در فرد سرکوب شود، نیاز سطح پایین تر در وی فعال می شود. مازلو عقیده دارد هر رفتار در هر لحظه ی مشخص، تحت تاثیر نیازی است که شدیدتر است، در حالی که آلدلرفر می گوید در هر لحظه بیش از یک نوع نیاز می تواند در شکل دهی رفتار نقش داشته باشد.

 5) نظریه نیازهای اکتسابی

 (Achievement Motivation Theory) نظریه ی نیازهای اکتسابی که توسط دیوید مک کله لند مطرح شده است به این موضوع می پردازد که انگیزش ریشه در فرهنگ دارد.مک کله لند بیان می دارد که همه ی انسان ها سه نیاز مهم دارند

ü       *نیاز به کسب موفقیت (n-achievement) – توفیق طلبی، میل به انجام چیزی بهتر با کارایی بالاتر برای حل مسائل یا تسلط بر کارهای پیچیده.

ü       *نیاز به تعلق (n-affiliation) – میل به برقرای و حفظ روابط دوستانه و گرم با دیگران.

ü       *نیاز به قدرت (n-power) – میل به کنترل دیگران، نفوذ در رفتار آنان یا مسئول دیگران بودن.

 

نظریه های نوین انگیزش:

1. نظریه مبتنی بر نیاز های سه گانه

دیوید مک کللند و تعداد دیگری از پژوهشگران سه عامل انگیزشی مرتبط با نیاز را پیشنهاد نمودند.

       * نیاز به کسب موفقیت یعنی تلاش در راه درخشیدن و با توجه به رعایت استانداردهایی موفق شدن.

      *نیاز به کسب قدرت و اعمال آن یعنی صاحب قدرت افراد را وادار به انجام کاری کند که اگر غیر از این می بود به شیوه دیگری عمل می کردند.

      *نیاز به ایجاد دوستی یعنی تمایل به کسب حمایت و ایجا روابط صمیمی با دیگران.

2. نظریه تعیین هدف: (Goal-setting theory)

اساس ان نظریه بر این موضوع استوار است که قصد یا اراده فرد یا سازمان را می توان به عنوان منبع اصلی انگیزس به حساب آورد.یعنی ویژگی هدف به خودی خود می تواند به عنوان یک عامل انگیزش داخلی عمل کند.

3. نظریه تقویت رفتار ( :( Reinforcement theory

این نظریه نقطه مقابل نظریه تعیین هدف می باشد.در این نظریه ما با رهیافت رفتاری سر و کار داریم.در این نظریه محیط مسبب نوع رقتار در نظر گرفته می شود نه رویداد های درونی افراد.

4. نظریه برابری:(Equity theory)

در این نظریه مرجع یا چیزی که فرد خود را با آن مقایسه می کند از اهمیت زیادی برخوردار است.سه مرجع همواره مورد توجه است،دیگران،سیستم و خود.

5. نظریه انتظار (Expectancy theory):

ویکتور وروم نظریه پرداز این نظریه می باشد، وی معتقد بود که گرایش به نوعی عمل یا اقدام در جهتی مشخص در گرو انتظاراتی است که پیامد آن مشخص می باشد و نتیجهٔ آن مورد علاقه کننده کار می باشد.این نظریه شامل سه متغیر می باشد.اهمیت ، رابطه بین عملکرد و پاداش و رابطه بین تلاش و عملکرد .

 

 پیشینه تجربی:

نيروي انساني مهمترين و با ارزشترين منبع محدودي است كه در اختيار سازمانها قرار دارد و هدف نهايي تمام فعاليت هاي بشر در عرصه هاي مختلف برخورداري و بهره گيري انسان از مواهب طبيعي است بنابراين عالم نيروي انساني هم علت تامه است و هم علت غايي. لذا با اين نگرش كه بدون حضور انسان هيچ تلاشي به نتيجه نمي رسد انديشمندان علم مديريت و علوم رفتاري برآن شدند تا با پيش بيني و هدايت نوع رفتار انسان بتوانند نهايت تلاش انسان را براي دستيابي به اهداف مطلوب سازماني برانگيخته كنند. به عبارت ديگر مفهوم انگيزش براي كارايي و عملكرد بهتر افراد در سازمان فصل جديدي را پيش روي مديران گشود. روش پرداخت كارانه يكي از راههاي موثر براي ايجاد انگيزه در منابع انساني سازمان‌هاست در اين روش جهت ايجاد انگيزه در فرد ميزان پرداختي آنها به عملكردشان پيوند مي‌خورد براساس اين روش افرادي كه از خود تلاش و كوشش بيشتري نشان مي‌دهند پرداخت بيشتري صورت مي‌گيرد. اما مسئله اساسی این است که آيا طرح كارانه در انگيزش كاركنان موثر بوده است ؟  نتايج حاصله از تجزيه و تحليل نشان مي‌دهد اجراي طرح كارانه در انگيزش كاركنان تاثير نداشته و همچنين اگر  پرداخت آن براساس اصل بهره‌وري و كارايي صورت نگرفته باشد  و در روابط ميان گروهي تاثير منفي خواهد داشت. لذا جهت هرچه موفقيت‌آميزتر كردن اين طرح پيشنهاد مي‌گردد كه پاداش‌ها براساس كار افراد و علاوه بر پاداش مادي پاداش غيرمادي نيز پرداخت گردد. حال به بررسي رابطه بين ويژگيهاي شغل با ميزان انگيزش كاركنان می پردازیم كه بدين منظور پنج ويژگي از ويژگيهاي شغل مورد سنجش قرار گرفته‌است كه عبارتند از تنوع مهارت ، هويت شغل، استقلال شغل، بازخور شغل. طی بررسی هایی که انجام شده رابطه معني‌داري بين تنوع مهارت و انگيزش كاركنان وجود دارد. ولی رابطه معني‌داري بين هويت شغل و انگيزش كاركنان وجود ندارد، و همچنین طی بررسی های انجام شده نیز 3 ویژگی دیگر  با انگیزش  رابطه معنی داری ندارند.

پیشینه نظری  و پیشینه تجربی

 معصومه صفا

موضوع :بررسی تاثیر ایجاد انگیزش وتشویق پرسنل توسط مدیران سازمان ها برروی کارایی کارکنان

پیشینه نظری :

انگیزش درکتب مدیریت براساس نظرات و دیدگاه های علمای مدیریت وروان شناسی غرب مورد بحث وبررسی قرار گرفته است. مهم ترین بحث ها دراین رابطه توسط افرادی مثل مازلو (Abraham، Maslow) ، ماری(Henry H. ، Murray) اولدرفیر(Alderfer)، هرزبرگ(Herzberg Fredrick) وماکلیلاند (David C.، Moclelland) صورت گرفته است.

مازلو: 

اصل مهم نظریه مازلو برپایه نیازهای فرد به صورت تسلسل هرمی می باشد بدین ترتیب که نیاز فرد بدواً ازسطح پایین شروع می شود و به تدریج بالا می رود وازپایین به بالا پنج گروه ازنیازها به شرح زیر طبقه بندی شده اند.1 

1-نیازهای فیزیولوژی(خوردن ، آشامیدن ، پوشیدن ، . . .)

2-نیازهای تامینی وامنیتی

3-نیازهای اجتماعی وگرایش جمعی

4-احترام وتقدیر متقابل

5-خودشناسی وتحقیقات شخصی

الدرفیر

 برای برآوردن نیازهای انسان سه سطح مختلف قائل می شود که عبارتند ازتامین زندگی ، روابط اجتماعی وآفرینش یا ابداع.

سطح تامین زندگی ازنیازمندی های فرد در ادامه زندگی مثل نیاز به غذا، حقوق ودستمزد و شرایط کار بحث می‌کند. سطح روابط اجتماعی از خواسته های فرد درجامعه وروابط او با سایر افراد ودوستی های بین آنها بحث می‌نماید.سطح آفرینش یا ابداع ازنیازمندی های افراد جامعه به خلاقیت وابداع بحث می نماید. 

این طبقه بندی برخلاف نظر مازلو اظهار می دارد که هرگاه فرد دربرآوردن نیازهای فردی ناکام گردد به نیازمندی های جمعی رو می آورد . هر دو روش معتقدند که هرمدیری باید از روش ها و عادات زیردستان خود برای ایجاد انگیزه آگاه باشد.2

نظریه ماری

برخلاف نظریه مازلو که محدود به 5 گروه ازنیازمندی ها می باشد، نیازمندی های انسان را بسیار متنوع دانسته وچهارده نیازمندی را ردیف می نماید که تمامی ابعاد مادی ، روان شناسی واجتماعی را دربرمی‌گیرد . اختلاف دیگر نظریه ماری با مازلو این است که لازمه صعود به یک سطح ازنیازمندی ها را طی کردن سطح زیرین نمی داند بلکه یک فرد می تواند همزمان چندین نیازمندی متفاوت ومختلف را دنبال کند.3

نظریه هرزبرگ

 معتقد به دو عامل اساسی در انگیزش است که یکی اشباع کننده مدل ها وخواسته ها ودیگری غیراشباع کننده است. عوامل خارجی شامل حقوق، دستمزد، شرایط کار ونظایر آنها هرگاه وجود نداشته باشد نارضایتی ایجاد می کند وفرد را به رکود وسستی می کشاند. عوامل داخلی مثل تقدیر، تشویق ، انجام کار ونظایر آن درصورت اجرا، انگیزه قوی در فرد به وجود می آورد. نظریه هرزبرگ ازاین جهت که درشرح اشباع کار برای ایجاد رغبت مبالغه کرده است مورد انتقاد قرار گرفته است. 

آقای ماکلیلاند

 درنظریه خود اعلام می دارد که فرد ممکن است نیازهای خود را ازتعلیم وآموزش به دست آورد ونیازمندی های او سه نوع است. اول نیاز به انجام کار، دوم نیاز به پیوستی به کار وسوم نیاز به قدرت وبرتری. او معتقد است که وقتی خواسته ها درشخص نیرومند وپرتوان باشد انگیزه او زیاد خواهد شد وکارایی او افزایش خواهد یافت.

نظریه های فوق که به اجمال بیان شد هرکدام دارای نقاط قوت ونقاط ضعف می باشد واکثر ادعاهای صاحب نظریه هنوز مورد آزمایش و اثبات قرار نگرفته است اما تجربه ومطالعه علمای مدیریت نقاط مشترکی را درهمه آنها می یابد که می تواند درایجاد انگیزه ورشد انگیزه ها نقش مهمی داشته باشد.

مروری بردیدگاه متقدمین ازعلمای اسلامی درمورد انگیزش

1-ابن سینا

ابن سینا دراحوال قوه محرکه می گوید چون ما ازبحث قوای مدرکه حیوانی (جوهر لطیفی که منشاء حس وحرکت است ) فارغ شدیم، اکنون سزاوار است که درقوای محرکه نفس حیوانی نیز گفتگو کنیم. گوییم تا هنگامی که حیوان اشتیاق به چیزی شاغر به آن اشتیاق باشد یا اینکه آن شیئی را تخیل نکند یا شاعر به آن چیز نگردد، نباشد درپی طلب آن حرکت نمی کند واین شوق به قوای مدرکه ارتباطی ندارد زیرا کار قوای مدرکه این است که حکم وادراک کند و واجب نیست که چون چیزی به حس یا به وهم حکم یا درک شود برآن شیئی هم اشتیاق یافت زیرا مردم درادراک آنچه حس می شود وخیال کرده با هم برابرند لکن دراشتیاق به محسوساتی که حس یا خیال کرده اند با هم اختلاف دارند. گاهی هم حال یک تن ازافراد انسان قابل اختلاف است زیرا خیال طعام می کند ودرموقع گرسنگی اشتیاق به آن می یابد ودرحال سیری شوقی درخود نمی بیند. به نظر شیخ نیازها درافراد مختلف شدت وضعف دارد و وقتی نیازی ارضاء شد قدرت انگیزش خود را ازدست می دهد.

ابن سینا یکی ازشعبه های نیروی شوق را نیروی غضب دانسته و قوه شهوانی را آن نیرویی می داند که درپی امر لذیذ ومتخیل نافع می رود که به خود جلب کند. قوه تخصصی آن نیرویی است که به غلبه مشتاق است وامری را که خیال کرده منافی با خویش است ازخوددفع کند.

 2-فارابی

فارابی قوه برانگیزاننده را قوه ای می داند که به واسطه آن اشتیاق به چیزی یا تنفر واکراه از چیزی حاصل می‌شود. این قوه،قوه اصلی است و دارای قوای فرعی می باشد که اراده ما وابسته به او است. اراده عبارت ازگردش واشتیاق به مدرک و یا متنفر وروگردانی ازآن می باشد، حال این اشتیاق وتوجه یا ناخوشایندی وتنفر ناشی ازاحساس باشد ویا ناشی ازتخیل ویا به واسطه قوه ناطقه است که حکم می کند که کار انجام شود یا ترک گردد.5

3-سهروردی

سهروردی به وجود سه عالم معتقد بوده ودرباره هستی سه انسان نیز سخن گفته است. این سه انسان به ترتیب نزول عبارتند ازانسان عقلایی، انسان نفسانی وانسان جسمانی. رابطه ای که بین این سه انسان درهستی محقق است همانند رابطه ای است که بین سایه وسایه دار برقرار می باشد. قوه های مختلف ونیروهای متعددی که به بدن انسان وابستگی دارند سایه هایی ازقوای برزخی به شمار می آیند که ازجهات واعتبارات مختلف درانسان عقلی حکایت می نمایند. افلاطون انسان را دو انسان دانسته که عبارتند ازانسان عقلانی مجرد و انسان جسمانی محسوس، ولی سهروردی علاوه بر این دو انسان، به یک انسان متوسط نفسانی نیز قائل می باشد. سهروردی هرگونه لذت جسمانی را ناشی ازلذات روحانی دانسته وحتی لذت شهوانی وقاع را نیز ازاین قاعده مستثنی نکرده است .استدلال او دراین باب این است که پیکر بی روح انسان مورد علاقه واشتیاق واقع نمی شود وبه قول مولوی:

 

آنچه برصورت تو عاشق گشتــــه ای                                چون برون شد جان، چرایش هشته ای؟

 

صورتش برجاست این سیری زچیست؟                              عاشقا واجو که معشوق  تو کیست؟

به همین علت است که سهروردی لذت عقلی را با لذت های حسی قابل مقایسه ندانسته و لذت های این عالم را ناشی ازلذات روحانی به شمار آورده است. سهروردی بالاترین مرحله اشتیاق وانگیزش را عشق می داند. عشق عبارت است ازمحبتی که ازحد بیرون رفته باشد وعشق با یافتن مراد(ارضاء شدن ) نماند وانگیزه را درآنچه که نایافته است می داند.

نظریه سهروردی درمورد انگیزش ازاین جهت مفید است که پاسخی به نظریه افراطی دیگری است که می‌گوید ظهور نیازهای ثانویه هم به این علت انگیزه است که نیازهای اولیه بهتر ارضاء گردد وبه طور خلاصه انگیزش انسان را به نیازهای اولیه نسبت می دهند. نکته جالب دیگر نظریه سهروردی این است که او حتی لذات جنسی را نیز ازآثار لذات روحانی می داند.

 

4-ملاصدرا

ملاصدرا اعلام می کند که نفس حیوانی پس از به دست آوردن نیروهای نباتی به دو قوه تقسیم می شود.

1-قوه مدرکه

2-قوه محرکه

قوه محرکه یا انگیزه حرکت می شود که آن را قوه باعثه (برانگیزاننده) خوانند ویا فاعل حرکت است که آن را قوه فاعله نامند. قوه باعثه همان قوه شوقیه(هیجان ) است که ادراکات خیال یا وهم یا عقل عملی به وسیله این دو موجب انگیزش طلب (نیازها) یا انگیزش قرار می گردد. قوه باعثه خود دو بخش دارد:

1-شهوانیه(شهوت عبارت ازمیل مفرط به طرف نیازهای اولیه) که به طرف منافع برمی انگیزاند. 

2-قوه غضبیه که موجب دفع و فرار اززیان وطلب انتقام است.7

5-ابن رشد

ابن رشد اراده را ناشی ازشوق برانگیزنده و شهوت برانگیزنده به سوی حرکت(رفتار) می داند که پس ازانجام رفتار وارضاء نیاز عقیده دارد که شوق ازبین می رود. او می گوید اراده شوق برانگیزنده است به سوی فعل که هنگامی که انجام شد شوق ازبین می رود. به اعتقاد او معنی اراده در حیوان شهوت برانگیزنده به سوی حرکت(رفتار) است ومعنی اراده درحیوان انسان( نفس حیوانی انسان) عارضه ای است که موجب کمال نقائص (نیازی ) است که درذات آنهاست ودرتعریف دیگر به رفع نقائص(نیازهای ) اراده کننده است.

به نظر ابن رشد نیازها نقائصی هستند که شوق برانگیزنده ای برای رفع آنها ما را به سوی فعل (رفتار) می‌کشاند وکمال آنها ارضاء آنها است و پس ازانجام عمل (رفتار) دیگر شوقی نمی ماند مگر اینکه دوباره نیازی ظاهر گردد

6-امام محمد غزالی10،9­

ازدیدگاه غزالی ، شدت ونیرومندی محرک ها وانگیزه های درونی با فرایند ظهور آنها وبروز آنها ارتباط دارد. لذا درمرحله نخست تمایل به غذا در آدمی خودنمایی می کند وسایر تمایلات وانگیزه های درونی درمراحل بعدی ظهور می نمایند.

امام غزالی تمامی قوه ها (نیازها) را ناشی ازنیاز فیزیکی تغذیه می داند ومی گوید که معده چون حوض تن است ومنبع همه شهوات وغالب ترین آنها است وآدم علیه السلام ازبهشت به سبب این شهوت بیفتاد واین شهوت اصل شهوت های دیگر است که چون شکم پرشدشهوت نکاح جنبیدن گیرد.

امام غزالی لذت علم ومعرفت را درافراد متکامل و عاقل تر قوی ترین لذات وانگیزه ها می داند ومی فرماید آنکه لذت علم ومعرفت به دل بود ازلذت محسوسات ولذت شهوت قوی تر بود.

هرکه عاقل تر باشد لذت قوت های باطن بر وی مستولی تر است چه اگر عاقل را مخیرکنند میان لوزینه ومرغ بریان خورد یا کاری بکند که درآن دشمن مغلوب شود وبایستی وی را مسلم گردد، البته ریاست وغلبه اختیار کند مگر که هنوز نظر وی تمام نشده باشد . مراحل مختلف پیدایش اراده ازنظر امام غزالی عبارتند از:

-توجه به هدف یا انگیزه

-عزم وتصمیم 

-تامل وارزیابی وتفکر درمطلب

-اجرا وعمل

دیدگاه علمای معاصر اسلامی درباره انگیزش

1-ناصرمکارم شیرازی 12،11

آیت الله مکارم شیرازی ضمن اینکه ایجاد انگیزه را مهم ترین وظریف ترین وظایف مدیران می داند وآن را به تنهایی هم وزن با برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، سازماندهی وهماهنگی می داند، انگیزه ها را به سه نوع انگیزه به شرح زیر تقسیم می نماید.

 

الف – انگیزه های پنداری

دراین نوع انگیزه مجموعه ای ازپندارها، خیالات وشعارها برای رسیدن به هدف برگزیده می شود که درابتدا ممکن است عامل حرکت جامعه گردد ولی درعمل چون این انگیزه ها نارسا بوده وبه نتیجه نمی رسد به ناچار برای رسیدن به هدف به روش های دیکتاتوری متوسل می گردند.

به نظر ایشان مصداق کاربرد این نوع انگیزه ها را در جامعه بت پرستی وجامعه کمونیستی می توان مشاهده کرد.

 

ب-انگیزه های مادی

انگیزه های مادی ازآنجا که ازیک واقعیت عینی مایه می گیرد اثری بیشتر وگسترده تر از انگیزه های پنداری دارد اما با این حال اثر آن عمیق نیست. به عنوان مثال کمتر فردی ازنیروی نظامی حاضر می شود به خاطر حقوق ومزایا ویا ترفیع درجه جان خود را به خطر اندازد. به عبارت دیگر ایثار وفداکاری که هرمدیر یا فرمانده درمقابل حوادث مهم به آن نیاز دارد با انگیزه های مادی تامین نمی شود وتوجیه نمی گردد

ج-انگیزه معنوی

انگیزه های معنوی ازروح ایمان به خدا ویا از ارزش های والای انسانی سرچشمه می گیرد و پشتوانه ای مثل معاد، زندگی جاویدان پس ازمرگ درجوار رحمت الهی، بهشت جاویدان و لقاء الله را دارد. این انگیزه دارای قوی‌ترین قدرت وعمیق ترین تاثیر است. البته بهره گیری ازاین انگیزه نباید به مفهوم نادیده گرفتن انگیزه های مادی باشد چرا که انسان ازجسم وجان وازماده ومعنی ترکیب یافته است وروح خدایی دراو دمیده شده است . انبیاء‌الهی ازاین انگیزه بیش ازانگیزه های مادی بهره گرفتند وذکر تشویق وتنبیه امت همراه با نعمت های بهشتی وعقوبت های جهنمی مربوط به این انگیزه می باشد.درقرآن کریم متجاوز از 120 مرتبه مشتقات انزار و متجاوز از40 بار مشتقات بشارت به کار رفته است.

 

آقای مکارم شیرازی متذکر می شود که انگیزه هایی کارساز است که دارای سه ویژگی باشند. اول دارای قدرت زیاد باشند به طوری که بتوانند با موانع مهم مبارزه کرده ودرمقابل آنها بایستند.دوم تداوم داشته باشند به طوری که دردرازمدت دچار سستی و انهدام نگردند.سوم روح انسان را هنگام ناکامی وکمبودها سیراب کنند.

2-محمدتقی جعفری 14،13

علامه جعفری ابتدا درمورد انگیزش توضیحی به شرح زیر می دهد:

«هرکاری که آگاهانه ازیک انسان صادر گردد، نیازمند اشتیاق جدی برای وصول به هدفی است که برای انسان دارای انگیزش می باشد.»

دربیان عبارت فوق پنج موضوع را یادآور می شود. یکی اینکه برای ایجاد انگیزه بایستی عناصر روانی وغرایز طبیعی سالم واعتدال هماهنگی درفرد وجود داشته باشد. دوم اینکه کار آگاهانه وآزادانه وازروی اختیار باشد نه با جبر و ازروی اکراه تا بحث انگیزه قابل طرح باشد. سوم اینکه شدت وضعف اراده وتصمیم برای وصول به هدف تابعی ازشدت وضعف انگیزش آن هدف می باشد. چهارم اینکه پس ازدرک ودریافت هدف وانگیزش آن وبه وجود آمدن اراده وتصمیم برای وصول به هدف اقدام به کار شروع می گردد.

پنجم ودرنهایت وصول انسان به هدف است که همان نتیجه مورد نظر می باشد.

آقای جعفری درادامه این بحث دو موضوع دیگر را مورد بررسی قرار می دهد که یکی « ملاک ضرورت وارزش انگیزه ها» ودیگری « انواع انگیزش » است که به اختصار به بیان آنها می پردازیم.

ملاک ضرورت وارزش انگیزه ها

علامه جعفری نیازهای اساسی انسان را سه بعد اساسی مبتنی بر « صیانت ذات» به صورت زیر مطرح می کند:

1-صیانت ذات دربعد روانی وحیات طبیعی محض، مانند نیاز به غذا، مسکن، بهداشت ، تولید مثل و دفاع ازهرگونه عامل اخلال درامر حیات.

2-صیانت ذات دربعد روانی وشخصیتی مثل آرامش روانی، تنظیم ارتباط منطقی بین عوامل برون ذاتی ودرون ذاتی، حفظ وحدت وهماهنگی عناصر تشکیل دهنده شخصیت و . . .

3-صیانت ذات دربعد تکاملی شخصیت مانند آنچه که مذاهب الهی ومکاتب اخلاقی آنها را برای انسان مطرح می‌کند ودرگذرگاه تکامل به ثمر می رسانند.

پیشینه تجربی :

با توجه  به  نظرات   دانشمندان  در زمینه  انگیزش و نقش ان د ر زندگی متوجه می شویم که این  عامل باعث می شود که انسان هدفند به سوی کار پیش برود و عالم ذات و نفس انسان با قوه  ای  اداره می شود که ان  انگیزه در ان اثر دارد و در تمام کار هایی روزمره خودمان هم می توانیم به ااین موضوع برسیم که اثر انگیزشی در خودمان باعث افزایش سرعت عمل ما هم می شود . در ضمن یکی از نیاز های اساسی انسان که احساس رضایت است و احساس موفقیت و این میل به صورت نامحدود همواره در تمام زندگی باعث ایجا دانگیزه شخصی می شود ولی اگر مدیر یا سرپرست با بی اعتنایی به این موضوع درصدد کاهش و بی انگزشی شود به همان نسبت کارایی هم ضعیف و ضعیف تر می شود. درنتیجه توجه به این موضوع امری بسیار مهم تلقی می شود که همه سازمان ها باید به ان توجه ویژه داشته باشند.

 

انتخاب 2 موضوع و نوشتن بیان مسئله

معصومه صفا

موضوع:بررسی تاثیر تنوع  کالاها در جذب مشتریان در فروشگاه هایپر استار

بیان مسئله :امروزه در هر شهری  و به مسافت های نزدیک فروشگاه وجود دارد  وشاید شما  این سوال برایتان به وجود بیاید که واقعا مردم ملاک انتخابشان از خرید در این فروشگاه ها چیست و چرا برخی از فروشگاه ها از مشتریان بیشتری برخوردادند ؟یکی از این دلایل تنوع و تجمیع کالاها در یک فروشگاه است که باعث شده است تا مردم اکثر خرید هایشان را از  یک فروشگاه بزرگ مثل هایپر استار انجام دهند. به طور مثال در این فروشگاه ۲نوع ماهی وجود دارد :ماهی قزل الای زنده و ماهی منجمد شده و ماهی تازه منجمد نشده یا به طور مثال انواع سبزی وجود دارد :سبزی خشک و سبزی تازه . اینکه مردم با یک بار رفتن  به فروشگاه می توانند کلیه ی خرید هایشان را یکباره انجام دهند یک مزیت رقابتی است که برخی فروشگاه ها ااز این عامل برخوردار نیستند.

موضوع :بررسی تاثیر ایجاد انگیزش وتشویق پرسنل توسط مدیران سازمان ها بر روی کارایی کارکنان

بیان مسئله :تا به حال شما شاهد کارکنان بی حوصله و کسل که کارهای اداری را با بی رمقی انجام می دهند شده اید شاید این سوال برای شما مطرح شود که چرا باید اینگونه باشد ؟مسائل زیادی در ذهن به وجود می اید ولی مهم تر این به ذهن خطور می کند که این کارمند انگیزه کاری ند ارد در نتیجه نمی تواند کارهایش را به درستی و به موقع انجام دهد پس در نتیجه هنر مدیریت ایجاد انگیزه در این  کارمندان است . ایجاد انگیزه از راه های گوناگون به وجود می اید . ازجمله :ارائه پاداش به کارمندانی که روز به روز عملکرد خود را بهبود می دهند و تفاوت قائل شدن بین کارمندان  با عملکرد های گوناگون و ارتقای شغلی و جابجایی کارکنان و حتی یک نگاه رضایت به کارمندان می تواند این انگیزه را تشدید کند.